Designing and manufacturing the ceramic Mythology collection
Vasenius, Elisa; Keskitalo, Sara (2024)
Vasenius, Elisa
Keskitalo, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235092
Tiivistelmä
Opinnäytetyön, Keraamisen Mythology-kokoelman suunnittelu ja valmistus, on kirjoittanut Sara Keskitalo ja Elisa Vasenius, ja se on jaettu suunnittelu- ja valmistusprosesseihin. Yksi päätavoitteista oli todistaa, että kaksi itsenäistä suunnittelijaa voivat yhdessä luoda yhtenäisen kokoelman, koska projekti keskittyi kahden keramiikan opiskelijan yhteistyöhön. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös selvittää, onko kahdesta erillisestä eri aiheita kuvaavasta tuotelinjasta muodostuvan kokoelman tekeminen kannattavaa. Nämä kaksi aihetta ovat minimalismi tyylinä ja mytologia teemana, jotka sidottiin yhteen käyttäen erilaisia keramiikan tekniikoita ja koristeluja. Opinnäytetyön teema valittiin aikaisemman kokemuksen ja suunnittelijoiden jaetun kiinnostuksen perusteella suomalaista mytologiaa kohtaan. Minimalismi valittiin kontrastiseksi tyyliksi, jotta tuotteet olisivat ajankohtaisempia ja siten houkuttelevampia laajemmalle yleisölle. Mythology-kokoelma luotiin hyödyntäen erilaisia kestäviä ratkaisuja, muun muassa hyödyntämällä yhteisiä polttoja ja uudelleenkäytettäviä materiaaleja.
Kokoelman luominen alkoi suunnitteluprosessista, joka koostui taustatutkimuksesta ja tuotteiden tarkemmasta ideoinnista. Tutkimus keskittyi tulevaisuuden yrityksen suunnitteluun, jolle tuotelinjat tehtiin, jotta Mythology-kokoelmasta tulisi yhtenäisempi. Molemmilla linjoilla oli omat motiivinsa, Tulikettu ja Tuonelan joutsen, jotka perustuvat myyttisiin olentoihin suomalaisesta mytologiasta. Lopullisten tuotteiden jatkokehittely voitiin aloittaa, kun nämä alateemat saatiin valittua. Mood board ja alustavat luonnokset tehtiin ensimmäisenä, joista yhdessä valittiin lopulliset suunnitelmat tuotteille. Niiden pohjalta luotiin projektiopiirrokset.
Nämä piirrokset auttoivat valmistusprosessin aloittamisessa, koska savimallineet tehtiin näiden pohjalta. Prosessi koostui tuotekehittelystä ja tuotannosta. Menetelmät, joita käytettiin lopullisissa valetuissa tuotteissa, määriteltiin erilaisilla tekniikoilla lasitettujen ja koristeltujen koepalojen perusteella. Toinen osa valmistusprosessia oli logoleimojen 3D-mallinnus ja -tulostus molemmille suunnittelijoille ja tulevaisuuden yritykselle. Niitä käytettiin merkitsemään jokainen tuote suunnittelijansa, sekä yrityksen logolla. Valusavi valmistettiin käyttämällä Arabian reseptiä ja jokainen tuote poltettiin yhteensä kolme kertaa. Valmiit tuotelinjat ja valmis Mythology-kokoelma valokuvattiin ammattimaisesti, joka auttoi tulosten analysoinnissa.
Kun tuotteet olivat valmiit, keskustelu prosessin kestävyydestä ja eettisyydestä voitiin aloittaa. Syvempi analyysi päätteli, että lysterin lisääminen oli välttämätöntä tälle kokoelmalle korostaakseen mytologiaa teemana, koska kokoelma olisi pelkkä tavallinen astiasto ilman sitä. Onnistumisista ja parannuksista keskustelu auttoi määrittämään, vastattiinko tutkimuskysymyksiin, sekä saavutettiinko tutkimuksen päätavoite. Päätavoitteena oli suunniteltu ja valmistettu keramiikkakokoelma. This thesis, Designing and manufacturing the ceramic Mythology collection, was co-written by Sara Keskitalo and Elisa Vasenius, and it is divided into the designing and manufacturing processes. As the project focused on the co-operation of two ceramic students, one of the main goals was to prove that two independent designers can create a single cohesive collection. This thesis also aimed to discover if creating the collection made of two product lines by two individual designers, both portraying contrasting topics, was worthwhile. These two topics are the style of minimalism and the theme of mythology, which were tied together using different ceramic techniques and decorations. The theme for this thesis was chosen based on experience with ceramics and due to the designers’ common interest in Finnish mythology. Minimalism was chosen as the contrasting style to make the products more relevant for the present day and to cater the whole collection to a larger audience. The Mythology collection was created considering different sustainable solutions, e.g. utilising common firings and reusable materials.
Creating the collection started with the designing process, which consisted of background research and ideating the designs further. The research focused on planning for a future company for which the product lines were made for, to make the whole Mythology collection more consistent. Both lines had their own main motifs, Firefox and Swan of Tuonela, based on creatures from the main theme. After deciding on these sub-themes, the further ideation for the final products could be started. First the mood board and the initial sketches were made, from which the final designs were mutually chosen, and the projection drawings were made according to them.
These drawings helped to begin the manufacturing process, which consisted of product development and production, as the clay models were based on the drawings. The methods used for the final slip casted products were determined based on test pieces, which were glazed and decorated using different techniques. Another part of the manufacturing process was to 3D model and 3D print logo stamps for both designers and for the future company. They were used to mark each product with its respective makers mark and the shared company’s logo. The casting slip was made using the Arabia recipe and the pieces were fired a total of three times. The finished product lines and the whole Mythology collection was professionally photographed which helped to analyse the results.
Once the products were done, discussion about sustainability and ethics could be started. Deeper analysis concluded that adding the lustre was necessary for this collection to showcase and emphasise the mythology theme, as it would be plain tableware without it. Discussing the successes and improvements helped to determine if the research questions were answered and the main goal of the thesis met. The main goal was the designed and manufactured ceramic collection.
Kokoelman luominen alkoi suunnitteluprosessista, joka koostui taustatutkimuksesta ja tuotteiden tarkemmasta ideoinnista. Tutkimus keskittyi tulevaisuuden yrityksen suunnitteluun, jolle tuotelinjat tehtiin, jotta Mythology-kokoelmasta tulisi yhtenäisempi. Molemmilla linjoilla oli omat motiivinsa, Tulikettu ja Tuonelan joutsen, jotka perustuvat myyttisiin olentoihin suomalaisesta mytologiasta. Lopullisten tuotteiden jatkokehittely voitiin aloittaa, kun nämä alateemat saatiin valittua. Mood board ja alustavat luonnokset tehtiin ensimmäisenä, joista yhdessä valittiin lopulliset suunnitelmat tuotteille. Niiden pohjalta luotiin projektiopiirrokset.
Nämä piirrokset auttoivat valmistusprosessin aloittamisessa, koska savimallineet tehtiin näiden pohjalta. Prosessi koostui tuotekehittelystä ja tuotannosta. Menetelmät, joita käytettiin lopullisissa valetuissa tuotteissa, määriteltiin erilaisilla tekniikoilla lasitettujen ja koristeltujen koepalojen perusteella. Toinen osa valmistusprosessia oli logoleimojen 3D-mallinnus ja -tulostus molemmille suunnittelijoille ja tulevaisuuden yritykselle. Niitä käytettiin merkitsemään jokainen tuote suunnittelijansa, sekä yrityksen logolla. Valusavi valmistettiin käyttämällä Arabian reseptiä ja jokainen tuote poltettiin yhteensä kolme kertaa. Valmiit tuotelinjat ja valmis Mythology-kokoelma valokuvattiin ammattimaisesti, joka auttoi tulosten analysoinnissa.
Kun tuotteet olivat valmiit, keskustelu prosessin kestävyydestä ja eettisyydestä voitiin aloittaa. Syvempi analyysi päätteli, että lysterin lisääminen oli välttämätöntä tälle kokoelmalle korostaakseen mytologiaa teemana, koska kokoelma olisi pelkkä tavallinen astiasto ilman sitä. Onnistumisista ja parannuksista keskustelu auttoi määrittämään, vastattiinko tutkimuskysymyksiin, sekä saavutettiinko tutkimuksen päätavoite. Päätavoitteena oli suunniteltu ja valmistettu keramiikkakokoelma.
Creating the collection started with the designing process, which consisted of background research and ideating the designs further. The research focused on planning for a future company for which the product lines were made for, to make the whole Mythology collection more consistent. Both lines had their own main motifs, Firefox and Swan of Tuonela, based on creatures from the main theme. After deciding on these sub-themes, the further ideation for the final products could be started. First the mood board and the initial sketches were made, from which the final designs were mutually chosen, and the projection drawings were made according to them.
These drawings helped to begin the manufacturing process, which consisted of product development and production, as the clay models were based on the drawings. The methods used for the final slip casted products were determined based on test pieces, which were glazed and decorated using different techniques. Another part of the manufacturing process was to 3D model and 3D print logo stamps for both designers and for the future company. They were used to mark each product with its respective makers mark and the shared company’s logo. The casting slip was made using the Arabia recipe and the pieces were fired a total of three times. The finished product lines and the whole Mythology collection was professionally photographed which helped to analyse the results.
Once the products were done, discussion about sustainability and ethics could be started. Deeper analysis concluded that adding the lustre was necessary for this collection to showcase and emphasise the mythology theme, as it would be plain tableware without it. Discussing the successes and improvements helped to determine if the research questions were answered and the main goal of the thesis met. The main goal was the designed and manufactured ceramic collection.