Työntekijäkokemus Yrityksessä X
Mannila, Jenni (2024)
Mannila, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235178
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on työntekijäkokemus, joka on aiheena hyvin ajankohtainen ja merkittävä ilmiö. Työntekijäkokemukseen kiinnitetään enenevissä määrin huomiota ja useat yritykset ovat viime aikoina panostaneet siihen aiempaa enemmän. Työntekijäkokemus koostuu siitä, miten työntekijä kokee, havainnoi ja tuntee työssään. Työntekijäkokemus muodostuu työnantajan ja työntekijän vuorovaikutuksessa työntekijässä heräävistä ajatuksista ja tunteista kaikkeen työhön liittyvään. Työntekijäkokemuksen kannalta hybridityöskentely sekä kansainvälisesti työskentely tuo omat haasteet mm. johtamiseen, yhteisöllisyyteen ja viestintään sekä kommunikaatioon.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen määrittämän kohderyhmän tämän hetkistä työntekijäkokemusta. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena sisältäen kvalitatiivisen menetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyllä ja haastatteluilla. Kyselyn oli tarkoitus tukea teoriaa ja haastattelujen tarkoituksena oli tukea kyselyä. Kyselyn toteutettiin 9.10.2024–31.10.2024 välisenä aikana ja haastattelun osalta 19.11.2024–27.11.2024 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 17 toimeksiantajayrityksen työntekijää, joista 5 osallistui myös haastatteluun. Toimeksiantajayritys sekä vastaukset käsitellään tässä opinnäytetyössä anonyymisti.
Toimeksiantajayrityksellä oli opinnäytetyön tutkimukselle todellinen tarve ja toimeksiantaja määritteli vastaajajoukon ennalta. Tarpeen takia opinnäytetyön kysely oli laaja, sekä työntekijäkokemusta käsiteltiin hyvin mittavasti. Tutkimuksen avulla saatiin ymmärrystä ja tietoa vastaajien tämän hetkisestä työntekijäkokemuksesta. Kyselyn ja haastattelujen tuloksista voidaan päätellä, että tutkituista näkökulmista toimeksiantajayrityksen työntekijäkokemus on hyvällä tasolla, sillä esim. kyselyyn vastanneista 100 % kokivat työntekijäkokemuksen olevan hyvä.
Tuloksissa keskeisimpänä tuli ilmi työntekijöiden jo kokema hyvä työntekijäkokemus ja korkea työtyytyväisyys. Kyselyn tulosten perusteella toimeksiantajayrityksestä pidettiin kovasti, sekä vastanneiden työntekijöiden halu kehittyä ja edetä urallaan oli tavoitteena. Tuloksista oli nähtävillä työntekijäkokemuksen merkityksellisinä asioina lämmin ja auttava ilmapiiri, tiimin toimivuus, avoimuus ja työn tärkeys. Tutkimuskysely tuki teoriaa hyvin, sillä kyselyssä nousi esiin useita samoja asioita, joita käsiteltiin viitekehyksessä. Tulosten pohjalta ei löytynyt merkittäviä kehityskohteita. Toimeksiantajayritys on tehnyt paljon asioita hyvin, koska työntekijäkokemuksen tulokset ovat näin hyviä. Tutkimusprojektissa tuodaan esille ylläpitämisen ja jatkuvan kehittämisen tärkeys toimeksiantajayrityksen työntekijäkokemuksen vahvistamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen määrittämän kohderyhmän tämän hetkistä työntekijäkokemusta. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena sisältäen kvalitatiivisen menetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyllä ja haastatteluilla. Kyselyn oli tarkoitus tukea teoriaa ja haastattelujen tarkoituksena oli tukea kyselyä. Kyselyn toteutettiin 9.10.2024–31.10.2024 välisenä aikana ja haastattelun osalta 19.11.2024–27.11.2024 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 17 toimeksiantajayrityksen työntekijää, joista 5 osallistui myös haastatteluun. Toimeksiantajayritys sekä vastaukset käsitellään tässä opinnäytetyössä anonyymisti.
Toimeksiantajayrityksellä oli opinnäytetyön tutkimukselle todellinen tarve ja toimeksiantaja määritteli vastaajajoukon ennalta. Tarpeen takia opinnäytetyön kysely oli laaja, sekä työntekijäkokemusta käsiteltiin hyvin mittavasti. Tutkimuksen avulla saatiin ymmärrystä ja tietoa vastaajien tämän hetkisestä työntekijäkokemuksesta. Kyselyn ja haastattelujen tuloksista voidaan päätellä, että tutkituista näkökulmista toimeksiantajayrityksen työntekijäkokemus on hyvällä tasolla, sillä esim. kyselyyn vastanneista 100 % kokivat työntekijäkokemuksen olevan hyvä.
Tuloksissa keskeisimpänä tuli ilmi työntekijöiden jo kokema hyvä työntekijäkokemus ja korkea työtyytyväisyys. Kyselyn tulosten perusteella toimeksiantajayrityksestä pidettiin kovasti, sekä vastanneiden työntekijöiden halu kehittyä ja edetä urallaan oli tavoitteena. Tuloksista oli nähtävillä työntekijäkokemuksen merkityksellisinä asioina lämmin ja auttava ilmapiiri, tiimin toimivuus, avoimuus ja työn tärkeys. Tutkimuskysely tuki teoriaa hyvin, sillä kyselyssä nousi esiin useita samoja asioita, joita käsiteltiin viitekehyksessä. Tulosten pohjalta ei löytynyt merkittäviä kehityskohteita. Toimeksiantajayritys on tehnyt paljon asioita hyvin, koska työntekijäkokemuksen tulokset ovat näin hyviä. Tutkimusprojektissa tuodaan esille ylläpitämisen ja jatkuvan kehittämisen tärkeys toimeksiantajayrityksen työntekijäkokemuksen vahvistamiseksi.