Nuorten sosiaalinen pääoma kouluhyvinvoinnin tukena
Kukko, Kirsi (2024)
Kukko, Kirsi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235243
Tiivistelmä
Nuorten sosiaalinen pääoma on luottamusta ja tukea sosiaalisissa verkostoissa, kuten perheessä, vertaissuhteissa ja koulussa. Sosiaalinen pääoma on tärkeä tekijä nuorten kouluhyvinvoinnin kannalta, koska se voi edistää oppimista, lisätä jaksamista ja sitoutumista koulutyöhön.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Sen tarkoituksena oli analysoida tietoa nuorten sosiaalisen pääoman ja kouluhyvinvoinnin yhteydestä. Kirjallisuuskatsauksen tutkimusaineisto koostui kuudesta tutkimusartikkelista, joista yksi oli laadullinen tutkimus, kaksi kirjallisuuskatsausta ja kolme oli toteutettu määrällisin menetelmin. Neljä artikkelia olivat englanninkielisiä ja kaksi suomenkielisiä. Kaikki artikkelit olivat vertaisarvioituja. Analyysimenetelmäksi valittiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimustulos osoitti, että nuorten sosiaalinen pääoma on vahvasti yhteydessä hyvinvointiin koulussa. Toisaalta kouluun kuulumisen tunne tuottaa sosiaalista pääomaa. Kodin ja koulun yhteistyö on myös tärkeää nuorten kouluhyvinvoinnin kannalta. Opettajien ja vanhempien tuki tuottaa nuorille sosiaalista tukea. Koulun ilmapiiri luo vahvaa yhteisöllisyyttä ja lisää sosiaalista pääomaa.
Tarvitaan lisää nuorten sosiaalista pääomaa ja hyvinvointia koskevaa pitkittäistutkimusta. Nuoret tulisi nähdä oman sosiaalisen pääomansa rakentajina eikä vain toimenpiteiden kohteina. Jatkotutkimusaiheita voisivat olla nuorten rooli kouluhyvinvoinnin edistäjänä heidän itsensä kokemana, sosiaalisen pääoman ja kouluhyvinvoinnin yhteys nuorten mielenterveyteen sekä nuorten kokemukset ja osallisuus kouluhyvinvoinnin kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Sen tarkoituksena oli analysoida tietoa nuorten sosiaalisen pääoman ja kouluhyvinvoinnin yhteydestä. Kirjallisuuskatsauksen tutkimusaineisto koostui kuudesta tutkimusartikkelista, joista yksi oli laadullinen tutkimus, kaksi kirjallisuuskatsausta ja kolme oli toteutettu määrällisin menetelmin. Neljä artikkelia olivat englanninkielisiä ja kaksi suomenkielisiä. Kaikki artikkelit olivat vertaisarvioituja. Analyysimenetelmäksi valittiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimustulos osoitti, että nuorten sosiaalinen pääoma on vahvasti yhteydessä hyvinvointiin koulussa. Toisaalta kouluun kuulumisen tunne tuottaa sosiaalista pääomaa. Kodin ja koulun yhteistyö on myös tärkeää nuorten kouluhyvinvoinnin kannalta. Opettajien ja vanhempien tuki tuottaa nuorille sosiaalista tukea. Koulun ilmapiiri luo vahvaa yhteisöllisyyttä ja lisää sosiaalista pääomaa.
Tarvitaan lisää nuorten sosiaalista pääomaa ja hyvinvointia koskevaa pitkittäistutkimusta. Nuoret tulisi nähdä oman sosiaalisen pääomansa rakentajina eikä vain toimenpiteiden kohteina. Jatkotutkimusaiheita voisivat olla nuorten rooli kouluhyvinvoinnin edistäjänä heidän itsensä kokemana, sosiaalisen pääoman ja kouluhyvinvoinnin yhteys nuorten mielenterveyteen sekä nuorten kokemukset ja osallisuus kouluhyvinvoinnin kehittämisessä.