Työhyvinvoinnin johtamisen kehittämissuunnitelma
Niskanen, Roosa (2024)
Niskanen, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235272
Tiivistelmä
Tämä produktiivinen opinnäytetyö käsittelee työhyvinvointia, työhyvinvoinnin johtamista ja sen kehittämistä. Aiheena on yrityksen työhyvinvoinnin tilan kartoittaminen ja sen perusteella tehdyt kehitysehdotukset työhyvinvoinnin johtamisen kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yrityksen eri henkilöstöryhmät voivat yhdessä kehittää työhyvinvointia ja tukea toistensa hyvinvointia. Tämä edellyttää yhteisten toimintatapojen ja käytäntöjen luomista, jotka perustuvat henkilöstön kokemuksiin ja tarpeisiin. Työ antaa näkökulmia työhyvinvoinnin johtamiseen ja tarjoaa yritykselle työkaluja, joiden avulla voidaan parantaa työhyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Tarkoituksena oli tuottaa konkreettisia ehdotuksia ja käytännönläheisiä toimintamalleja, jotka tukevat työhyvinvoinnin johtamisen jakamista yrityksessä.
Toteutuksessa hyödynnettiin kahta pääasiallista tutkimusmenetelmää, kyselytutkimusta ja kirjallisuuskatsausta. Kyselytutkimuksella kartoitettiin työntekijöiden kokemuksia, näkemyksiä ja tarpeita työhyvinvoinnin osalta. Kyselystä kerätyn aineiston perusteella tunnistettiin keskeisiä kehittämiskohteita. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotiin teoreettinen viitekehys, joka tukee kyselytutkimuksen tulosten tulkintaa ja kehittämisideoiden konkretisointia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että viestintää, johdon toimintamalleja ja kehittämiseen osallistamista on kehitettävä ja yhteisiä toimintatapoja luotava. Kehittämistoimia tarvittiin viestinnän selkeyttämiseksi ja ajantasaisuuden parantamiseksi sekä työskentelytilojen terveellisyyden edistämiseksi. Lisäksi johtoon liittyvät käsitteet tulisi täsmentää kyselyjen yhteydessä.
Produktio antoi ehdotuksia kehittämistehtävistä ja toimintatapaideoista. Tutkimuksen jatkaminen resurssien ja ajankäytön selvittämiseksi nousi esiin jatkotutkimuskohteena. Kehittämistyö tarvitsee toimintaideoiden käytäntöön viemisen lisäksi resursseja ja aikaa.
Asiasanat: työhyvinvointi, työhyvinvoinnin kehittäminen, työhyvinvoinnin johtaminen
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yrityksen eri henkilöstöryhmät voivat yhdessä kehittää työhyvinvointia ja tukea toistensa hyvinvointia. Tämä edellyttää yhteisten toimintatapojen ja käytäntöjen luomista, jotka perustuvat henkilöstön kokemuksiin ja tarpeisiin. Työ antaa näkökulmia työhyvinvoinnin johtamiseen ja tarjoaa yritykselle työkaluja, joiden avulla voidaan parantaa työhyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Tarkoituksena oli tuottaa konkreettisia ehdotuksia ja käytännönläheisiä toimintamalleja, jotka tukevat työhyvinvoinnin johtamisen jakamista yrityksessä.
Toteutuksessa hyödynnettiin kahta pääasiallista tutkimusmenetelmää, kyselytutkimusta ja kirjallisuuskatsausta. Kyselytutkimuksella kartoitettiin työntekijöiden kokemuksia, näkemyksiä ja tarpeita työhyvinvoinnin osalta. Kyselystä kerätyn aineiston perusteella tunnistettiin keskeisiä kehittämiskohteita. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotiin teoreettinen viitekehys, joka tukee kyselytutkimuksen tulosten tulkintaa ja kehittämisideoiden konkretisointia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että viestintää, johdon toimintamalleja ja kehittämiseen osallistamista on kehitettävä ja yhteisiä toimintatapoja luotava. Kehittämistoimia tarvittiin viestinnän selkeyttämiseksi ja ajantasaisuuden parantamiseksi sekä työskentelytilojen terveellisyyden edistämiseksi. Lisäksi johtoon liittyvät käsitteet tulisi täsmentää kyselyjen yhteydessä.
Produktio antoi ehdotuksia kehittämistehtävistä ja toimintatapaideoista. Tutkimuksen jatkaminen resurssien ja ajankäytön selvittämiseksi nousi esiin jatkotutkimuskohteena. Kehittämistyö tarvitsee toimintaideoiden käytäntöön viemisen lisäksi resursseja ja aikaa.
Asiasanat: työhyvinvointi, työhyvinvoinnin kehittäminen, työhyvinvoinnin johtaminen