Asiakasuskollisuus ja ostokäyttäytyminen : Vertailututkimus ikäluokkien 18-40 ja 41+ välillä
Summanen, Tuomas; Tofts, Alexander (2024)
Summanen, Tuomas
Tofts, Alexander
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235228
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda vertailututkimus, jossa tutkittiin asiakasuskollisuutta ja ostokäyttäytymistä ikäryhmien välillä. Opinnäytetyötä varten tehtiin teoriaosuus ja tutkinnallinen osuus, jossa luotiin kyselytutkimus selvittämään eroja ikäryhmien välillä.
Vertailututkimuksen teoreettisessa osuudessa käytiin läpi asiakasuskollisuuden, ostokäyttäytymisen ja myynnin teoriaa. Asiakasuskollisuus osuus jaettiin seitsemään eri osaan, joissa käsiteltiin mm. asiakastyytyväisyyttä, asiakastyytyväisyyttä ja brändiuskollisuutta. Ostokäyttäytymisen teoriaosuudessa käytiin läpi mm. psykologisia tekijöitä ja sosiaalisia tekijöitä. Myynnin teoriaosuudessa käytiin läpi mm. uusintaostoja ja hintajoustoa.
Työn kyselytutkimus tehtiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely tehtiin lokakuussa 2024. Mittarina tutkimuksessa käytettiin kahta eri Google Forms kyselyä, joita lähetettiin lähipiirille satunnaisesti. Otoskooksi saimme 31 päälle 40-vuotiasta ja 32 alle 40-vuotiasta kuluttajaa, joten kokonaiseksi otosluvuksi saatiin 63.
Tutkimuksella saavutettiin sen tarkoitus eli saimme tarvittavan tiedon vastausten analysoimiseen. Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että ikäryhmien välillä on eroa asiakasuskollisuudessa ja ostokäyttäytymisessä. Suurimmassa osassa vastauksia oli kuitenkin aika lailla sama tulos, joten vertailua oli vaikea tehdä.
Vertailututkimuksen teoreettisessa osuudessa käytiin läpi asiakasuskollisuuden, ostokäyttäytymisen ja myynnin teoriaa. Asiakasuskollisuus osuus jaettiin seitsemään eri osaan, joissa käsiteltiin mm. asiakastyytyväisyyttä, asiakastyytyväisyyttä ja brändiuskollisuutta. Ostokäyttäytymisen teoriaosuudessa käytiin läpi mm. psykologisia tekijöitä ja sosiaalisia tekijöitä. Myynnin teoriaosuudessa käytiin läpi mm. uusintaostoja ja hintajoustoa.
Työn kyselytutkimus tehtiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely tehtiin lokakuussa 2024. Mittarina tutkimuksessa käytettiin kahta eri Google Forms kyselyä, joita lähetettiin lähipiirille satunnaisesti. Otoskooksi saimme 31 päälle 40-vuotiasta ja 32 alle 40-vuotiasta kuluttajaa, joten kokonaiseksi otosluvuksi saatiin 63.
Tutkimuksella saavutettiin sen tarkoitus eli saimme tarvittavan tiedon vastausten analysoimiseen. Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että ikäryhmien välillä on eroa asiakasuskollisuudessa ja ostokäyttäytymisessä. Suurimmassa osassa vastauksia oli kuitenkin aika lailla sama tulos, joten vertailua oli vaikea tehdä.