21–29-vuotiaiden motivoiminen vapaaehtoistyöhön viestinnän keinoin : case Suomen CISV-liitto ry
Määttä, Emmi (2024)
Määttä, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335390
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työn toimeksiantajalle Suomen CISV-liitto ry:lle, miten organisaation viestintä voisi paremmin motivoida nuoria hakeutumaan mukaan vapaaehtoistyöhön. Tutkimuksessa selvitettiin 21–29-vuotiaiden nuorten motivaatiotekijöitä vapaaehtoistyöhön sekä sitä, kuinka vapaaehtoistyötä tarjoavan organisaation tulisi viestiä heille.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Kysymyksissä hyödynnettiin likert-asteikkoa. Näin vastaajien asenteita kysyttyihin asioihin pystyttiin selvittämään ja vastauksille pystyttiin asettamaan tunnusluvut, joita vertailla keskenään. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyn avulla. Kyselyä
jaettiin Suomen CISV-liitto ry:n sisäisissä viestintäkanavissa sekä eri organisaatioiden vapaaehtoistyöntekijöille tarkoitetuissa sosiaalisen median ryhmissä. Tutkimuksen kohderyhmää olivat 21–29-vuotiaat vapaaehtoistyötä tehneet tai siitä kiinnostuneet nuoret. Kyselytutkimukseen osallistui 104 henkilöä, joista 94
kuului tutkimuksen kohderyhmään.
Tutkimusaineistoa analysoitiin tunnuslukujen avulla. Tutkimusaineistoa analysoimalla selvisi, että vaikka nuorten arvot ovat motivoivia tekijöitä vapaaehtoistyöhön hakeutuessa, on organisaation viestinnällä suuri rooli onnistuneessa rekrytointiprosessissa. Vastaajista luotiin kolme eri vastaajaryhmää: CISV:n kautta vapaaehtoistyötä tehneet, muuta vapaaehtoistyötä tehneet sekä ne, ketkä eivät ole tehneet vapaaehtoistyötä ollenkaan. Eri vastaajaryhmien vastauksia vertailtiin keskenään vastaajaryhmien tarpeiden ymmärtämiseksi. Tutkimustuloksien avulla toimeksiantaja pystyy jatkossa kehittämään organisaation viestintää kohderyhmän tarpeita palvelevaksi.
Tutkimusaineiston analysoimisen tuloksena selvisi, että jotta nuoria saadaan motivoitua vapaaehtoistyöhön, on organisaation viestinnän oltava selkeää ja informatiivista sekä sen on puhuteltava nuorten tarpeita. Jotta viestintä motivoi ja on onnistunutta, on organisaation viestittävä selkeästi vapaaehtoisten työtehtävistä, ajankohtaisista vapaaehtoistyömahdollisuuksista sekä muista vapaaehtoisten vaatimuksista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Kysymyksissä hyödynnettiin likert-asteikkoa. Näin vastaajien asenteita kysyttyihin asioihin pystyttiin selvittämään ja vastauksille pystyttiin asettamaan tunnusluvut, joita vertailla keskenään. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyn avulla. Kyselyä
jaettiin Suomen CISV-liitto ry:n sisäisissä viestintäkanavissa sekä eri organisaatioiden vapaaehtoistyöntekijöille tarkoitetuissa sosiaalisen median ryhmissä. Tutkimuksen kohderyhmää olivat 21–29-vuotiaat vapaaehtoistyötä tehneet tai siitä kiinnostuneet nuoret. Kyselytutkimukseen osallistui 104 henkilöä, joista 94
kuului tutkimuksen kohderyhmään.
Tutkimusaineistoa analysoitiin tunnuslukujen avulla. Tutkimusaineistoa analysoimalla selvisi, että vaikka nuorten arvot ovat motivoivia tekijöitä vapaaehtoistyöhön hakeutuessa, on organisaation viestinnällä suuri rooli onnistuneessa rekrytointiprosessissa. Vastaajista luotiin kolme eri vastaajaryhmää: CISV:n kautta vapaaehtoistyötä tehneet, muuta vapaaehtoistyötä tehneet sekä ne, ketkä eivät ole tehneet vapaaehtoistyötä ollenkaan. Eri vastaajaryhmien vastauksia vertailtiin keskenään vastaajaryhmien tarpeiden ymmärtämiseksi. Tutkimustuloksien avulla toimeksiantaja pystyy jatkossa kehittämään organisaation viestintää kohderyhmän tarpeita palvelevaksi.
Tutkimusaineiston analysoimisen tuloksena selvisi, että jotta nuoria saadaan motivoitua vapaaehtoistyöhön, on organisaation viestinnän oltava selkeää ja informatiivista sekä sen on puhuteltava nuorten tarpeita. Jotta viestintä motivoi ja on onnistunutta, on organisaation viestittävä selkeästi vapaaehtoisten työtehtävistä, ajankohtaisista vapaaehtoistyömahdollisuuksista sekä muista vapaaehtoisten vaatimuksista.