Voimaa tiimistä, kohti laadukasta tiimityötä varhaiskasvatuksessa
Kangas, Elina; Leppänen, Heli (2024)
Kangas, Elina
Leppänen, Heli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335430
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tiimin merkitys varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatustoimintaa ohjaa varhaiskasvatuslaki (540/2018) ja varhaiskasvatuksen perusteet. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa avattiin termejä sekä teemakyselystä alan ammattilaisille. Opinnäytetyössä tutkittiin varhaiskasvatuksen henkilökunnan vahvuuksia ja taitoja, haasteita ja ratkaisuja, johtajuutta, varhaiskasvatuksen laatua ja lopuksi hyvän tiimin tunnusmerkkejä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten ammattilaiset kokevat tiimityöskentelyn. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Kyselytutkimukseen vastaaminen tapahtui sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimus toteutettiin 9.-14.10.2024. Kysely toteutettiin varhaiskasvatuksen ammattilaisille suunnatuilla sosiaalisen median alustoilla. Kyselyyn vastasi 284 alan ammattilaista.
Tutkimusmetodina oli fenomenologis-hermeneuttinen lähestymistapa. Tutkimuksen analyysina käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Kyselyn kautta esiin nousi vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen, vuorovaikutus, turvallinen tiimi, tiimin roolit, johtajan tuki ja ohjaus, yhteiset pedagogiset päämäärät, muutosmyönteisyys ja positiivinen ilmapiiri sekä huumorin tärkeys. Suurin haaste oli eriävät toimintatavat.
Vahvana ajatuksena nousi ajatus, että hyvä tiimi on yhtä kuin laadukas varhaiskasvatus. Paljon puhuttiin myös yhteen hiileen puhaltamisesta, joka kertoo hyvästä ja kannustavasta työtavasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten ammattilaiset kokevat tiimityöskentelyn. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Kyselytutkimukseen vastaaminen tapahtui sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimus toteutettiin 9.-14.10.2024. Kysely toteutettiin varhaiskasvatuksen ammattilaisille suunnatuilla sosiaalisen median alustoilla. Kyselyyn vastasi 284 alan ammattilaista.
Tutkimusmetodina oli fenomenologis-hermeneuttinen lähestymistapa. Tutkimuksen analyysina käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Kyselyn kautta esiin nousi vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen, vuorovaikutus, turvallinen tiimi, tiimin roolit, johtajan tuki ja ohjaus, yhteiset pedagogiset päämäärät, muutosmyönteisyys ja positiivinen ilmapiiri sekä huumorin tärkeys. Suurin haaste oli eriävät toimintatavat.
Vahvana ajatuksena nousi ajatus, että hyvä tiimi on yhtä kuin laadukas varhaiskasvatus. Paljon puhuttiin myös yhteen hiileen puhaltamisesta, joka kertoo hyvästä ja kannustavasta työtavasta.