Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ilmastopoliittisten päätöksien vaikutukset maantiekuljetuksiin

Aaltonen, Ville; Aaltonen, Ville (2024)

 
Avaa tiedosto
Aaltonen_Ville.pdf (791.7Kt)
Lataukset: 


Aaltonen, Ville
Aaltonen, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335431
Tiivistelmä
Tämän hetken maailmantilanteessa ilmastonmuutos näyttelee suurta roolia maapallon keskilämpötilan ja luonnonilmiöiden määrän kasvussa. Jopa kolme neljäosaa ilmastonmuutokseen vaikuttavista kasvihuonepäästöistä on peräisin fossiilisten polttoaineiden kuten öljyn, kivihiilen ja maakaasun poltosta. Liikenteellä on suuri rooli ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Vaihtamalla tulevaisuudessa liikenteessä käytettäviä käyttövoimia voidaan vähentää kasvihuonepäästöjä huomattavasti.

Tässä opinnäytetyössä selvitettiin ilmastopoliittisten päätöksien vaikutusta Suomen raskaaseen liikenteeseen. Tutkimuksessa tutustuttiin ilmastopolitiikassa käytyjä neuvotteluja ja niiden tuloksia sekä raskaankaluston tulevaisuudessa käyttämiä käyttövoimia. Vihreällä siirtymällä tarkoitetaan liikennesektorin suurta systeemistä muutosta, koska maapallolla ylikulutetaan luonnonvaroja ja ilmastonmuutos lisääntyy. Se vaikuttaa siihen, että pyritään koko ajan löytämään nykyisiä tehokkaampia ja kestävämpiä malleja liikenteen infrastruktuuriin ja palveluiden kehittämiseen. Vihreä logistiikka pyrkii kehittämään ekologisuutta, ekososiaalisuutta ja luontoa erityisesti yritysten toimesta.

Opinnäytetyö rajattiin kolmeen käyttövoimaan, dieseliin, sähköön sekä kaasuun. Jokaisesta käyttövoimasta pyrittiin kertomaan toimintaperiaate kuvilla ja tekstillä, hyvät ja huonot puolet sekä tämän hetken suosio käytössä olevissa kalustoissa. Tutkimuksessa pyrittiin vertailemaan miten kuljetusyritykset voisivat vähentää hiilijalanjälkeään niillä käyttövoimilla ja päästä näin Suomen hallituksen ilmastotavoitteisiin tulevaisuudessa.

Tutkimus suoritettiin kyselyllä Google Forms – ohjelmalla ja se toimitettiin Satakunnan alueella toimivalle kuudelle eri kuljetusalan yrittäjälle. Kyselyssä kysymykset painottuivat tämän hetkisiin käytössä oleviin käyttövoimiin, käytettävään diesellaatuun ja tulevaisuuden näkymiin yrittäjien näkökulmasta. Tuloksissa näkyivät dieselin täysi dominanssi sekä tulevaisuuden haasteet, jotta uuden vaihtoehtoiset käyttövoimat tulisivat varteenotettaviksi kyseisellä markkina – alueella. Tutkimuksesta voidaan todeta, että vastaajilla oli ennakkoluuloja oman toiminnan muuttamiselle niin kaluston kuin tankkaustavan kannalta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste