Opas sujuvaan sosiaalisen median markkinointiin : case TriMate Oy
Kokkarinen, Katja; Sundström, Christa; Rauhanen, Alise (2024)
Kokkarinen, Katja
Sundström, Christa
Rauhanen, Alise
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335443
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia helppokäyttöinen ja käytännönläheinen sosiaalisen median opas TriMate Oy:lle. Opas mahdollisti sosiaalisen median markkinoinnin käyttöönoton toimeksiantajayrityksessä. Opas luotiin, jotta yritys voi luoda sisältöä jo olemassa oleville kanaville sekä tuottaa johdonmukaista sekä brändille sopivaa materiaalia. Opinnäytetyön aihe valittiin TriMate Oy:n tarpeesta oppia sujuvaa sosiaalisen median markkinointia.
Oppaaseen sisällytettiin käytännönläheisiä ideoita sosiaalisen median markkinointiin liittyen. Esimerkkejä tuotiin esille valittujen kanavien kautta, ja ne rajattiin toimeksiantajan kanssa. Kanavia olivat Facebook, Instagram ja LinkedIn. Kyseiset kanavat olivat tuttuja toimeksiantajalle. Opas liitettiin opinnäytetyön liitteisiin.
Tietoperusta opinnäytetyössä jakautui kolmeen osa-alueeseen. Opinnäytetyön ensimmäinen osa käsitteli sosiaalisen median markkinoinnin teoriaa. Toisessa osassa keskityttiin tarkasti rajattuihin sosiaalisen median kanaviin. Kolmannessa osassa käsiteltiin tekoälyn ja valitun tekoälytyökalun käyttöä sosiaalisen median markkinoinnissa.
Puolistrukturoitua haastattelua käytettiin opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä. Haastattelun avulla saatiin käsitys TriMate Oy:n sosiaalisen median nykytilasta. Sen avulla saatiin myös ideoita oppaan toteuttamiseksi. Oppaan tarve vahvistui haastattelun pohjalta, sillä haastattelusta kävi ilmi, että sosiaalisen median markkinoinnin tuntemus kaipaisi kehittämistä. Toimeksiantajan kanssa käytyä haastattelua ja sosiaalisen median markkinoinnin teoriaa käytettiin perustana oppaan luomisessa. Opas on helposti päivitettävissä, sillä sen rakenne on valmis. Sisältöä on kuitenkin päivitettävä tulevaisuudessa, koska sosiaalisen median alustat ja markkinointitavat muuttuvat jatkuvasti.
Oppaaseen sisällytettiin käytännönläheisiä ideoita sosiaalisen median markkinointiin liittyen. Esimerkkejä tuotiin esille valittujen kanavien kautta, ja ne rajattiin toimeksiantajan kanssa. Kanavia olivat Facebook, Instagram ja LinkedIn. Kyseiset kanavat olivat tuttuja toimeksiantajalle. Opas liitettiin opinnäytetyön liitteisiin.
Tietoperusta opinnäytetyössä jakautui kolmeen osa-alueeseen. Opinnäytetyön ensimmäinen osa käsitteli sosiaalisen median markkinoinnin teoriaa. Toisessa osassa keskityttiin tarkasti rajattuihin sosiaalisen median kanaviin. Kolmannessa osassa käsiteltiin tekoälyn ja valitun tekoälytyökalun käyttöä sosiaalisen median markkinoinnissa.
Puolistrukturoitua haastattelua käytettiin opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä. Haastattelun avulla saatiin käsitys TriMate Oy:n sosiaalisen median nykytilasta. Sen avulla saatiin myös ideoita oppaan toteuttamiseksi. Oppaan tarve vahvistui haastattelun pohjalta, sillä haastattelusta kävi ilmi, että sosiaalisen median markkinoinnin tuntemus kaipaisi kehittämistä. Toimeksiantajan kanssa käytyä haastattelua ja sosiaalisen median markkinoinnin teoriaa käytettiin perustana oppaan luomisessa. Opas on helposti päivitettävissä, sillä sen rakenne on valmis. Sisältöä on kuitenkin päivitettävä tulevaisuudessa, koska sosiaalisen median alustat ja markkinointitavat muuttuvat jatkuvasti.