Valtion tukemien Ara-asuntojen markkinointi ja asukasvalinta : case: Järvenpään Mestariasunnot Oy
Sällinen, Siro (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235349
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyön toimeksiantajana oli Järvenpään Mestariasunnot Oy, joka on Järvenpään kau-pungin omistama vuonna 1995 perustettu vuokrataloyhtiö. Suurin osa Mestariasuntojen asunnoista on valtion tuella rakennettuja ARA-asuntoja, ja Mestariasuntojen strategisena tavoitteena on tarjota toimivaa, kestävää ja kohtuuhintaista asumista. Yrityksen tarkoitus on tuottaa sosiaalisesti vastuullista ja taloudellisesti kestävää asumista pienituloisille ja vähävaraisille kotitalouksille. Yrityksen toiminta ei täten ole voittoa maksivoivaa, vaan yritys toimii omakustannusperiaatteella. Tämän toiminallisen ja työelämälähtöisen tutkimustyön tavoitteena on ollut analysoida erilaisia Ara-asuntojen markkinointi-keinoja ja asukasvalintaa sekä tutkia tehtyjen huoneistomuutoksien vaikutusta tyhjäkäytön ehkäisyyn.
Tutkimuskysymyksenä oli, ovatko käytetyt markkinointimenetelmät riittäviä ja voisiko niitä kehittää, sekä auttoivatko huoneistomuutokset torjumaan tyhjäkäyttöä. Alatavoitteena oli myös tunnistaa ne asiat, jotka ovat Mestariasuntojen markkinointitoimissa vahvuuksia, sekä pohtia, millä toimilla mark-kinointia voisi uudistaa, kasvattaa yrityksen tunnettavuutta ja näillä tavoin tehostaa asukasvalintaa, jotta käyttöaste pysyy korkealla. Osa tutkimustuloksista vahvisti olemassa olevia käsityksiä, mutta myös uusia kehitystarpeita löydettiin. Kehitysehdotuksissa on keskitytty erityisesti digitaalisen markkinoinnin optimoimiseen, päivittäisten työkalujen virtaviivaistamiseen sekä tunnettavuuden vahvistamiseen.
Tutkimustyössä on käytetty lähteinä Suomen lainsäädäntöä, kirjallisuutta ja Aran sekä tilastokeskuk-sen tilastoja, selvityksiä sekä katsauksia. Lisäksi on hyödynnetty Järvenpään Mestariasuntojen sekä Vuokraoven dataa yleisesti vuokra-asuntomarkkinoista, mutta myös tilastoja yrityksen oman markki-nointikampanjan ajalta. Tietoa on kerätty hakijatilastoista, niiden kehittymisestä ja koostumisesta sekä talouden raporteista asuntojen tyhjäkäyttöjen osalta. Tutkimuksessa on pyritty tuomaan esiin myös kaikki kirjoittajan yhdeksän vuoden aikana yhtiön palveluksessa karttunut kirjoittamaton tietotaito, yhdessä raportoinnin ja käytännön toteutuksen kanssa.
Tutkimuskysymyksenä oli, ovatko käytetyt markkinointimenetelmät riittäviä ja voisiko niitä kehittää, sekä auttoivatko huoneistomuutokset torjumaan tyhjäkäyttöä. Alatavoitteena oli myös tunnistaa ne asiat, jotka ovat Mestariasuntojen markkinointitoimissa vahvuuksia, sekä pohtia, millä toimilla mark-kinointia voisi uudistaa, kasvattaa yrityksen tunnettavuutta ja näillä tavoin tehostaa asukasvalintaa, jotta käyttöaste pysyy korkealla. Osa tutkimustuloksista vahvisti olemassa olevia käsityksiä, mutta myös uusia kehitystarpeita löydettiin. Kehitysehdotuksissa on keskitytty erityisesti digitaalisen markkinoinnin optimoimiseen, päivittäisten työkalujen virtaviivaistamiseen sekä tunnettavuuden vahvistamiseen.
Tutkimustyössä on käytetty lähteinä Suomen lainsäädäntöä, kirjallisuutta ja Aran sekä tilastokeskuk-sen tilastoja, selvityksiä sekä katsauksia. Lisäksi on hyödynnetty Järvenpään Mestariasuntojen sekä Vuokraoven dataa yleisesti vuokra-asuntomarkkinoista, mutta myös tilastoja yrityksen oman markki-nointikampanjan ajalta. Tietoa on kerätty hakijatilastoista, niiden kehittymisestä ja koostumisesta sekä talouden raporteista asuntojen tyhjäkäyttöjen osalta. Tutkimuksessa on pyritty tuomaan esiin myös kaikki kirjoittajan yhdeksän vuoden aikana yhtiön palveluksessa karttunut kirjoittamaton tietotaito, yhdessä raportoinnin ja käytännön toteutuksen kanssa.