Kuka näkee? Kuka kuulee? : nuorten sosioekonominen eriarvoisuus ja rippikoulutyö
Valjakka, Ida (2024)
Valjakka, Ida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335392
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin rippikoululaisten sosioekonomisen eriarvoisuuden tunnistamista seurakunnan nuorisotyössä. Kehittämistyöhön pyrkivän opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli selvittää nuorten sosioekonomista eriarvoisuutta rippikoulutyön kontekstissa ja seurakuntien rippikoulutyöhön osallistuvien ammattilaisten käsityksiä ja näkemyksiä aiheeseen liittyen. Opinnäytetyön toissijaisena tavoitteena oli lisätä tietoisuutta nuorten sosioekonomisesta eriarvoisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin nuorten sosioekonomisen eriarvoisuuden viitekehystä ja sosioekonomisen eriarvoisuuden tutkimuskenttää. Nuorten sosioekonomista asemaa tarkasteltiin muun muassa seuraavista näkökulmista: sosiologia, sosiaalipolitiikka, psykologia, ja sosiaalietiikka.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella, kuinka rippikoululaisten sosioekonomista eriarvoisuutta tunnistetaan ja kohdataan seurakunnan nuorisotyössä sekä miten nuorten eriarvoistumista pyritään ehkäisemään. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen ja työntekijöiden vastukset kerättiin kyselytutkimuksen avulla. Kysymyksen asettelussa hyödynnettiin hermeneuttista tiedonintressiä. Kyselyyn vastasi kahdeksantoista työntekijää, seitsemästä eri seurakunnasta ja neljältä eri työalalta. Kerättyä tutkimusaineistoa tarkasteltiin fenomenologista menetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyön strategisena yhteistyökumppanina toimi Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella, kuinka rippikoululaisten sosioekonomista eriarvoisuutta tunnistetaan ja kohdataan seurakunnan nuorisotyössä sekä miten nuorten eriarvoistumista pyritään ehkäisemään. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen ja työntekijöiden vastukset kerättiin kyselytutkimuksen avulla. Kysymyksen asettelussa hyödynnettiin hermeneuttista tiedonintressiä. Kyselyyn vastasi kahdeksantoista työntekijää, seitsemästä eri seurakunnasta ja neljältä eri työalalta. Kerättyä tutkimusaineistoa tarkasteltiin fenomenologista menetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyön strategisena yhteistyökumppanina toimi Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä.