Ledarskapets utmaningar och strategier i servicebranschen
Sharma, Conor (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134745
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitellään ravintola-alan haasteita, joita johtajat kohtaavat sekä strategiat, joita käytetään ratkaisemaan näitä haasteita. Ravintola-ala tarjoaa monipuolisia työtehtäviä ja on erittäin dynaaminen, mutta työtehtävien mukana tulee myös huomattava määrä haasteita ja erityisesti koska alalla ei ole pätevyysvaatimuksia. Ravintola-alan haasteet voivat liittyä taloudellisiin ongelmiin, henkilöstöhallintaan, asiakastyytyväisyyteen ja moniin muihin asioihin. Ala toimii ympäristössä, jossa muutokset ovat jatkuvia. Näiden muutosten taustalla voivat olla esimerkiksi maailmanlaajuiset tapahtumat, jotka vaikuttavat päivittäiseen toimintaan, tai hallitusten päätökset, joiden seuraukset heijastuvat alan toimintaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia erilaisia haasteita ravintola-alalla kohdataan ja mitä ratkaisuja tai strategioita alan johtajien on ollut pakko käyttää, että yrityksen päivittäinen toiminta sujuisi mahdollisimman kitkattomasti. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitkä strategiat olisivat optimaalisia yrityksen päivittäisen toiminnan varmistamiseksi ja tehostamiseksi sekä sisäisten haasteiden käsittelemiseksi.
Tutkimuksen empiirinen osa perustui laadulliseen aineistoon, joka kerättiin strukturoitujen haastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä kymmenen vastaajaa. Vastaajat toimivat yrityksessä johtajana tai esimiehen roolissa. Koska itselläni on laaja kokemus alalta, haastattelukysymykset pohjautuivat omaan kokemukseeni, ja niihin sisältyi myös kysymyksiä, jotka liittyvät tämän opinnäytetyön teoriapohjaan.
Tulokset osoittavat, että ravintolan toimintaan liittyvät haasteet ovat erittäin moninaisia, ja haastateltavien käyttämät strategiat eivät olleet täysin johdonmukaisia johtuen ajan puutteesta ja siitä että strategiat vaihtelevat henkilöittäin. Analyysin perusteella alalla on yhä samoja vanhoja haasteita mutta uusia syntyy päivittäin, mikä tekee alasta erittäin stressaavan ympäristön, eritysiesti vakituisille työntekijöille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia erilaisia haasteita ravintola-alalla kohdataan ja mitä ratkaisuja tai strategioita alan johtajien on ollut pakko käyttää, että yrityksen päivittäinen toiminta sujuisi mahdollisimman kitkattomasti. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitkä strategiat olisivat optimaalisia yrityksen päivittäisen toiminnan varmistamiseksi ja tehostamiseksi sekä sisäisten haasteiden käsittelemiseksi.
Tutkimuksen empiirinen osa perustui laadulliseen aineistoon, joka kerättiin strukturoitujen haastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä kymmenen vastaajaa. Vastaajat toimivat yrityksessä johtajana tai esimiehen roolissa. Koska itselläni on laaja kokemus alalta, haastattelukysymykset pohjautuivat omaan kokemukseeni, ja niihin sisältyi myös kysymyksiä, jotka liittyvät tämän opinnäytetyön teoriapohjaan.
Tulokset osoittavat, että ravintolan toimintaan liittyvät haasteet ovat erittäin moninaisia, ja haastateltavien käyttämät strategiat eivät olleet täysin johdonmukaisia johtuen ajan puutteesta ja siitä että strategiat vaihtelevat henkilöittäin. Analyysin perusteella alalla on yhä samoja vanhoja haasteita mutta uusia syntyy päivittäin, mikä tekee alasta erittäin stressaavan ympäristön, eritysiesti vakituisille työntekijöille.