Digitaalinen markkinointi osana mikroyritysten markkinointisuunnitelmaa
Ryhänen, Tuulia (2024)
Ryhänen, Tuulia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335466
Tiivistelmä
Digitaalinen markkinointi on ollut pitkään merkittävä osa markkinointia, mutta monille mikroyrittäjille se näyttäytyy edelleen haastavana tiedon hajanaisuuden vuoksi. Hyvin suunniteltuna se voi kuitenkin tukea myyntiä ja vahvistaa asiakassuhteita kustannustehokkaasti.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää käytännönläheinen opas mikroyrityksille digitaalisen markkinoinnin pohjan rakentamiseen ja sen integroimiseen osaksi markkinointisuunnitelmaa. Oppaan pyrkimys oli koota hajanaista tietoa yhteen ja tarjota mikroyrityksille selkeät suuntaviivat digitaalisen markkinoinnin suunnittelun aloittamiseen tai jo olemassa olevan markkinoinnin kehittämiseen.
Opas laadittiin hyödyntämällä alan kirjallisuutta ja ajankohtaisia verkkolähteitä. Sisältöä testattiin kohderyhmäyrityksissä, jotka arvioivat oppaan käytettävyyttä ja toimivuutta. Palautteen avulla varmistettiin, että opas vastaa kohderyhmän tarpeita.
Lopputuloksena syntyi selkeä opas, joka auttaa mikroyrityksiä rakentamaan vahvan orgaanisen markkinoinnin perustan ja valitsemaan resursseihinsa sopivat kanavat. Palautteen perusteella opas vastasi hyvin mikroyritysten tarpeisiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää käytännönläheinen opas mikroyrityksille digitaalisen markkinoinnin pohjan rakentamiseen ja sen integroimiseen osaksi markkinointisuunnitelmaa. Oppaan pyrkimys oli koota hajanaista tietoa yhteen ja tarjota mikroyrityksille selkeät suuntaviivat digitaalisen markkinoinnin suunnittelun aloittamiseen tai jo olemassa olevan markkinoinnin kehittämiseen.
Opas laadittiin hyödyntämällä alan kirjallisuutta ja ajankohtaisia verkkolähteitä. Sisältöä testattiin kohderyhmäyrityksissä, jotka arvioivat oppaan käytettävyyttä ja toimivuutta. Palautteen avulla varmistettiin, että opas vastaa kohderyhmän tarpeita.
Lopputuloksena syntyi selkeä opas, joka auttaa mikroyrityksiä rakentamaan vahvan orgaanisen markkinoinnin perustan ja valitsemaan resursseihinsa sopivat kanavat. Palautteen perusteella opas vastasi hyvin mikroyritysten tarpeisiin.