Strategiska vägval för mikroföretag: en kvalitativ studie om strategiarbete bland mikroföretag i Nykarleby
Björkqvist, Marina; Blom, Simone (2024)
Björkqvist, Marina
Blom, Simone
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121134845
Tiivistelmä
Mikroyrittäjyys on tärkeää Suomen taloudelle. Hyvin toimiva strategia voi monesti olla ratkaiseva tekijä siinä onnistuuko mikroyritys vakiinnuttamaan asemansa markkinoilla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli välittää tietoa mikroyrityksen kilpailukyvystä ja tutkia kuinka mikroyritys Uudenkaarlepyyn keskustassa pitäytyy strategiassaan kilpailukykynsä lisäämiseksi. Tämän saavuttamiseksi tutkittiin kuinka neljä Uudenkaarlepyyn keskustan mikroyritystä suhteuttaa strategioitaan ja kuinka taloushallinto vaikuttaa päätöksentekoon yrityksessä.
Laadullista lähestymistapaa käytettiin tutkimuksen toteuttamisessa. Vastaajien valinnassa käytettiin kohdennettua otantaa. Valittiin neljä mikroyritystä, joilla on ollut toimintaa Uudenkaarlepyyn keskustassa pitkään. Empiirinen materiaali tutkimukseen kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Empiiristä materiaalia käsiteltiin sisältöanalyysin avulla.
Tutkimus osoitti, että Uudenkaarlepyyn keskustan mikroyritykset ajattelevat strategisesti vaikka se ei olisikaan kirjoitettu ylös. Taloushallinto vaikuttaa määräajoin osissa yrityksissä strategiseen päätöksentekoon täysin. Usein strategiana on vain selviytyä. Tutkimuksessa tulee esille myös, että kolme neljästä mikroyrityksestä kilpailee erilaistumisstrategialla koska vastaajat kiinnostavat laajaa asiakaskuntaa, jotka ovat valmiita maksamaan heidän tuotteistaan. Vastaajat tarjoavat ennen kaikkea henkilökohtaista palvelua, jota heidän kilpailijat eivät tarjoa. Yksi neljästä mikroyrityksestä kilpailee tarjoamalla lisäarvoa rahalle ja täyttämällä odotukset laadusta ylittäen samalla hintaodotukset.
Laadullista lähestymistapaa käytettiin tutkimuksen toteuttamisessa. Vastaajien valinnassa käytettiin kohdennettua otantaa. Valittiin neljä mikroyritystä, joilla on ollut toimintaa Uudenkaarlepyyn keskustassa pitkään. Empiirinen materiaali tutkimukseen kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Empiiristä materiaalia käsiteltiin sisältöanalyysin avulla.
Tutkimus osoitti, että Uudenkaarlepyyn keskustan mikroyritykset ajattelevat strategisesti vaikka se ei olisikaan kirjoitettu ylös. Taloushallinto vaikuttaa määräajoin osissa yrityksissä strategiseen päätöksentekoon täysin. Usein strategiana on vain selviytyä. Tutkimuksessa tulee esille myös, että kolme neljästä mikroyrityksestä kilpailee erilaistumisstrategialla koska vastaajat kiinnostavat laajaa asiakaskuntaa, jotka ovat valmiita maksamaan heidän tuotteistaan. Vastaajat tarjoavat ennen kaikkea henkilökohtaista palvelua, jota heidän kilpailijat eivät tarjoa. Yksi neljästä mikroyrityksestä kilpailee tarjoamalla lisäarvoa rahalle ja täyttämällä odotukset laadusta ylittäen samalla hintaodotukset.