Ledarskapets roll i kvalitetskultur och medarbetarengagemang
Nybacka, Patricia (2024)
Nybacka, Patricia
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235000
Tiivistelmä
Terveydenhuoltoa kohtaa yhä kasvavia vaatimuksia sekä yhteiskunnalta että lainsäädännöltä, joten jatkuvan laadunparannuksen ja organisaatiokehityksen tarve tulee yhä keskeisemmäksi. Hyvin vakiintunut laatukulttuuri, jossa työntekijät ja johto tekevät yhteistyötä muutosten aikaansaamiseksi ja hoitoprosessien parantamiseksi, on ratkaisevan tärkeää korkean laadun ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi terveydenhuollossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka positiivinen laatukulttuuri voidaan turvata, että työntekijät osallistuvat toimintaprosessien kehittämiseen ja näin parantamaan laadun työtä. Tutkimuskysymykset keskittyivät siihen, mitä johtajuustaitoja tulee kehittää muutosten tukemiseksi sekä mitä menetelmiä ja strategioita voidaan käyttää työntekijöiden motivoimiseksi jatkuvaan muutostyöhön.
Opinnäytetyö toteutettiin osittain scoping review -tutkimuksena, jolla kartoitettiin olemassa olevaa tutkimusta ja harmaata kirjallisuutta aiheesta. Tämän kartoituksen tulosten perusteella laadittiin haastatteluopas, joka muodosti perustan viidelle puolistrukturoidulle haastattelulle. Kvalitatiivista sisällönanalyysia käytettiin keskeisten teemojen tunnistamiseen, jotka liittyivät laatukulttuuriin ja sen vaikutukseen työntekijöiden osallistumiseen muutostyössä.
Tulokset johtivat neljään keskeiseen teemaan johtajan roolista muutostyössä: yleiskatsauksen ja suunnittelukyvyn, jossa johtajien on navigoitava direktiivien ja osaston tarpeiden välillä; viestintä, joka vaatii muutoksen tarkoituksen selkeää välittämistä; muutostyöväsymyksen hallinta, jossa avoin keskustelu voi helpottaa vastustusta; sekä transparenssi ja osallistaminen, jossa työntekijöiden osallistuminen on ratkaisevan tärkeää motivaation ja osallisuuden tunteen lisäämiseksi, huolimatta rajoitetuista mahdollisuuksista vaikuttaa suurempiin päätöksiin.
Yhteenvetona tämä tutkimus osoittaa, että tietoinen ja osallistava johtamisstrategia on ratkaisevan tärkeää positiivisen laatukulttuurin varmistamiseksi ja työntekijöiden motivoimiseksi laadun työssä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka positiivinen laatukulttuuri voidaan turvata, että työntekijät osallistuvat toimintaprosessien kehittämiseen ja näin parantamaan laadun työtä. Tutkimuskysymykset keskittyivät siihen, mitä johtajuustaitoja tulee kehittää muutosten tukemiseksi sekä mitä menetelmiä ja strategioita voidaan käyttää työntekijöiden motivoimiseksi jatkuvaan muutostyöhön.
Opinnäytetyö toteutettiin osittain scoping review -tutkimuksena, jolla kartoitettiin olemassa olevaa tutkimusta ja harmaata kirjallisuutta aiheesta. Tämän kartoituksen tulosten perusteella laadittiin haastatteluopas, joka muodosti perustan viidelle puolistrukturoidulle haastattelulle. Kvalitatiivista sisällönanalyysia käytettiin keskeisten teemojen tunnistamiseen, jotka liittyivät laatukulttuuriin ja sen vaikutukseen työntekijöiden osallistumiseen muutostyössä.
Tulokset johtivat neljään keskeiseen teemaan johtajan roolista muutostyössä: yleiskatsauksen ja suunnittelukyvyn, jossa johtajien on navigoitava direktiivien ja osaston tarpeiden välillä; viestintä, joka vaatii muutoksen tarkoituksen selkeää välittämistä; muutostyöväsymyksen hallinta, jossa avoin keskustelu voi helpottaa vastustusta; sekä transparenssi ja osallistaminen, jossa työntekijöiden osallistuminen on ratkaisevan tärkeää motivaation ja osallisuuden tunteen lisäämiseksi, huolimatta rajoitetuista mahdollisuuksista vaikuttaa suurempiin päätöksiin.
Yhteenvetona tämä tutkimus osoittaa, että tietoinen ja osallistava johtamisstrategia on ratkaisevan tärkeää positiivisen laatukulttuurin varmistamiseksi ja työntekijöiden motivoimiseksi laadun työssä.