Turvallisuuskulttuuri osana kestävää kehitystä
Sosunoff, Markku (2024)
Sosunoff, Markku
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335503
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston,
Ekamin, Malmingin kampuksen turvallisuuskulttuurin kehittäminen osana kampuksen kestävää kehitystä. Aiheen tutkimisen tarkoituksena on kehittää kokonaisturvallisuuden ymmärtämisen, opettamisen ja oppimisen kulttuuria 2. asteen ammatillisissa oppimisympäristöissä kampuksen tiloissa ja alueella vähintään lainsäädännön ja hyvien yhtenäisten alakohtaisten käytänteiden tasolle. Tavoitteena on myös oppilaitoksen käyttöön soveltuvien turvallisuuden ja ympäristökäytäntöjen kehittymistä seuraavien mittareiden ja viestinnän kehittäminen.
Ekamin Malmingin kampus on aiemmin toiminut aikuiskoulutuskeskuksena, jonne on viime vuosina keskitetty Ekamin tekniikan alojen koulutusta. Tapahtuneet muutokset ovat muodostaneet konkreettisen tarpeen kampuksen yhtenäisen turvallisuuskulttuurin kehittämiselle.
Kehittämistyön tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus ja kehittämisstrategiana on toiminnallinen tutkimus. Tiedonkeruumenetelminä käytetty riskienhallinnan auditoinnin henkilöstölle suunnattua kyselyä ja haastatteluja, sekä muita kahden vuoden aikana tehtyjä kyselyjä, havaintoja ja keskusteluja, sekä kirjallisuutta kerätyn tiedon reflektointiin.
Turvallisuuskulttuurin kehittämistarve tuli kaikissa kyselyissä ja haastatteluissa vahvasti esille. Henkilöstön osoittama halu kehittämiselle, löydetyt vahvuudet ja opiskelijoiden näkemys vahvistivat käsitystä mahdollisuudesta kehittää kampuksen turvallisuuskulttuuria tavoitteen mukaan. Syntyneet ja jatkuneet keskustelut ovat ensimmäisestä kyselystä alkaen mahdollistaneet useiden henkilöstön omatoimisten turvallisuuteen ja turvallisuuskulttuuriin positiivisesti vaikuttaneiden ja toteutuneiden kehitysaskelien saavuttamisen.
Ammatillisen oppilaitoksen tehtävä on valmistaa opiskelijat siirtymään turvallisesti turvalliseen työelämään. Tämä edellyttää oppilaitokselta henkilöstöineen esimerkkinä toimimista, vaativaa johtamista, keskinäistä kunnioitusta, keskustelua, kuuntelua ja ymmärtämistä. Tämä kehittämistyö osoitti, että Malmingin kampuksen henkilöstöllä on pääosin vahva tahtotila ja kyky toteuttaa turvallisuuskulttuurin kehittämistä yhdessä tavoitteiden saavuttamiseksi.
Ekamin, Malmingin kampuksen turvallisuuskulttuurin kehittäminen osana kampuksen kestävää kehitystä. Aiheen tutkimisen tarkoituksena on kehittää kokonaisturvallisuuden ymmärtämisen, opettamisen ja oppimisen kulttuuria 2. asteen ammatillisissa oppimisympäristöissä kampuksen tiloissa ja alueella vähintään lainsäädännön ja hyvien yhtenäisten alakohtaisten käytänteiden tasolle. Tavoitteena on myös oppilaitoksen käyttöön soveltuvien turvallisuuden ja ympäristökäytäntöjen kehittymistä seuraavien mittareiden ja viestinnän kehittäminen.
Ekamin Malmingin kampus on aiemmin toiminut aikuiskoulutuskeskuksena, jonne on viime vuosina keskitetty Ekamin tekniikan alojen koulutusta. Tapahtuneet muutokset ovat muodostaneet konkreettisen tarpeen kampuksen yhtenäisen turvallisuuskulttuurin kehittämiselle.
Kehittämistyön tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus ja kehittämisstrategiana on toiminnallinen tutkimus. Tiedonkeruumenetelminä käytetty riskienhallinnan auditoinnin henkilöstölle suunnattua kyselyä ja haastatteluja, sekä muita kahden vuoden aikana tehtyjä kyselyjä, havaintoja ja keskusteluja, sekä kirjallisuutta kerätyn tiedon reflektointiin.
Turvallisuuskulttuurin kehittämistarve tuli kaikissa kyselyissä ja haastatteluissa vahvasti esille. Henkilöstön osoittama halu kehittämiselle, löydetyt vahvuudet ja opiskelijoiden näkemys vahvistivat käsitystä mahdollisuudesta kehittää kampuksen turvallisuuskulttuuria tavoitteen mukaan. Syntyneet ja jatkuneet keskustelut ovat ensimmäisestä kyselystä alkaen mahdollistaneet useiden henkilöstön omatoimisten turvallisuuteen ja turvallisuuskulttuuriin positiivisesti vaikuttaneiden ja toteutuneiden kehitysaskelien saavuttamisen.
Ammatillisen oppilaitoksen tehtävä on valmistaa opiskelijat siirtymään turvallisesti turvalliseen työelämään. Tämä edellyttää oppilaitokselta henkilöstöineen esimerkkinä toimimista, vaativaa johtamista, keskinäistä kunnioitusta, keskustelua, kuuntelua ja ymmärtämistä. Tämä kehittämistyö osoitti, että Malmingin kampuksen henkilöstöllä on pääosin vahva tahtotila ja kyky toteuttaa turvallisuuskulttuurin kehittämistä yhdessä tavoitteiden saavuttamiseksi.