Aineettomasta pääomasta lisäarvoa yrityskaupassa tuloskortin avulla
Alasentie, Alina (2024)
Alasentie, Alina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335495
Tiivistelmä
Yrityskaupoissa haasteena koetaan usein aineettoman pääoman arvonmäärittäminen. Yritykset eivät aina tunnista omaa aineetonta pääomaansa, eivätkä myöskään osaa tuoda sitä esiin. Jos aineetonta pääomaa ei pystytä esittämään, se ei myöskään nosta yrityksen arvoa. Tästä voi seurata se, että huonoa tulosta tekevä yritys, jolla on kuitenkin aineetonta pääomaa, voi arvon määritystä laskettaessa olla arvoton.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voiko myytävä yritys vaikuttaa omaan myyntiarvoonsa yrityskaupassa. Tätä ongelmaa lähdettiin ratkaisemaan aineettoman pääoman tunnistamisella sekä esiin tuomisel-la tuloskortin avulla. Tavoitteena oli siis selvittää, voiko tuloskortin käyttö nostaa yrityksen arvoa tuomalla yrityksen aineetonta pääomaa esiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysissa pelkistettiin litteroituja aineistoja, joista nostettiin teemoja. Aineistosta nostetut teemat liittyivät teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksella saatiin vastauksia tutkimusongelmaan. Saadun aineiston perusteella todettiin, että näkyväksi tehty aineeton pääoma voi nostaa yrityksen arvoa. Tuloskortin käyttö aineettoman pääoman esiin tuomisessa koettiin hyväksi vaihtoehdoksi.
Johtopäätöksenä todettiin, että mittariston osoittamat trendit voivat lisätä yrityksen tuotto-odotusta. Tulosten perusteella tehtiin johtopäätös, että mittareiden nouseva trendi, voi vaikuttaa myytävän yrityksen tuotto-odotuksiin. Aineettoman pääoman tunnistaminen ja dokumentointi koettiin myös tärkeäksi osaksi yrityskaupan neuvottelutilannetta. Yrityskaupassa käytettävän dokumentaation luotettavuuteen liittyi kuitenkin epävarmuuksia, joita yritykset voivat kuitenkin pienentää luotettavalla tiedontuottamisella.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voiko myytävä yritys vaikuttaa omaan myyntiarvoonsa yrityskaupassa. Tätä ongelmaa lähdettiin ratkaisemaan aineettoman pääoman tunnistamisella sekä esiin tuomisel-la tuloskortin avulla. Tavoitteena oli siis selvittää, voiko tuloskortin käyttö nostaa yrityksen arvoa tuomalla yrityksen aineetonta pääomaa esiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysissa pelkistettiin litteroituja aineistoja, joista nostettiin teemoja. Aineistosta nostetut teemat liittyivät teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksella saatiin vastauksia tutkimusongelmaan. Saadun aineiston perusteella todettiin, että näkyväksi tehty aineeton pääoma voi nostaa yrityksen arvoa. Tuloskortin käyttö aineettoman pääoman esiin tuomisessa koettiin hyväksi vaihtoehdoksi.
Johtopäätöksenä todettiin, että mittariston osoittamat trendit voivat lisätä yrityksen tuotto-odotusta. Tulosten perusteella tehtiin johtopäätös, että mittareiden nouseva trendi, voi vaikuttaa myytävän yrityksen tuotto-odotuksiin. Aineettoman pääoman tunnistaminen ja dokumentointi koettiin myös tärkeäksi osaksi yrityskaupan neuvottelutilannetta. Yrityskaupassa käytettävän dokumentaation luotettavuuteen liittyi kuitenkin epävarmuuksia, joita yritykset voivat kuitenkin pienentää luotettavalla tiedontuottamisella.
