Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Socionomens yrkesroll inom småbarnspedagogiken - en kvalitativ studie

Perätalo, Johannes (2024)

 
Avaa tiedosto
Johannes_Peratalo.pdf.pdf (989.6Kt)
Lataukset: 


Perätalo, Johannes
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235280
Tiivistelmä
Examensarbetet behandlar förändringen av socionomens yrkesroll inom småbarnspedagogiken efter att den nya lagen om småbarnspedagogik trädde i kraft år 2018. Syftet med studien var att förstå hur socionomer själva uppfattade sin yrkesroll inom småbarnspedagogik och deras syn på arbetsuppgifter och ansvarsområden i förhållande till övriga yrkesroller inom småbarnspedagogik.

Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie där fyra socionomer inom småbarnspedagogik intervjuades. Materialet samlades in genom semi-strukturerade intervjuer, där öppna frågor tillät socionomerna att uttrycka sina tankar och erfarenheter. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys, där centrala teman identifierades och bearbetades. Den kvalitativa designen möjliggjorde en fördjupad förståelse för socionomernas subjektiva upplevelser och uppfattningar.

Resultatet visade att socionomer upplevde att deras yrkesroll inom småbarnspedagogiken var betydande för att stödja barns sociala och emotionella utveckling, och samarbetet med föräldrar och övriga yrkesroller. Samtidigt framkom behovet av en tydligare arbetsbeskrivning och behov av att ytterligare förtydliga socionomens kompetenser inom småbarnspedagogik.
 
This thesis examined the changing professional role of the Bachelor of Social Services in early childhood education following the implementation of the new Act on Early Childhood Education and Care in 2018. The study aimed to understand how Bachelor of Social Services themselves perceived their professional role in early childhood education, as well as their view on tasks and responsibilities in relation to other professional roles in this field.

The study was conducted as a qualitative interview study in which four Bachelors of Social Services working in early childhood education were interviewed. Data was collected through semistructured interviews, allowing the respondents to express their thoughts and experiences openly. The interviews were recorded, transcribed and analyzed by using qualitative content analysis, where key themes were identified. The qualitative design provided an in-depth understanding of the Bachelor of Social Services’ subjective experiences and perceptions.

The result showed that the respondents viewed their role in early childhood education as meaningful in supporting children’s social and emotional development and in interaction with parents and other professionals. At the same time, a need emerged for a clearer job description and further clarification of the Bachelor of Social Services competencies in early childhood education.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste