Finansiell litteracitet : En studie om kunskap, attityder och ekonomiskt beteende hos österbottniska gymnasieelever
Backlund, Sarah (2024)
Backlund, Sarah
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235331
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan lukioikäisten nuorten taloudellista lukutaitoa ja taloudellisia asenteita Pohjanmaalla. Tavoitteena on ymmärtää, miten heidän tietonsa ja kokemuksensa liittyvät heidän asenteisiinsa tulevia taloudellisia päätöksiä kohtaan. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa lukiolaisten taloustiedon tasoa ja selvittää, vaikuttavatko käytännön taloudelliset kokemukset, kuten pankkikortin hallussapito luotolla tai ilman, heidän näkemyksiinsä säästämisestä ja pitkäaikaisesta talouden suunnittelusta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä, ja aineistonkeruu perustui kyselyyn, joka jaettiin alueen lukiolaisille. Kysely sisälsi kysymyksiä talouden peruskäsitteistä, kuten korosta ja budjetoinnista, sekä kysymyksiä käytännön kokemuksista ja asenteista taloudellisia päätöksiä kohtaan. Tutkimukseen osallistui yhteensä yli 200 oppilasta, ja tulokset analysoitiin tilastollisesti tiedon, kokemuksen ja asenteen välisen yhteyden tunnistamiseksi.
Tulokset osoittavat, että lukiolaiset, joilla on paremmat taloudelliset tiedot, erityisesti korkojen ja velanhallinnan alueilla, suhtautuvat positiivisemmin talouden suunnitteluun ja säästämiseen. Lisäksi tutkimus osoittaa, että käytännön kokemukset, kuten pankkikortin käyttö, voivat lisätä taloudellista itseluottamusta ja positiivista asennetta tuleviin taloudellisiin päätöksiin. Tulosten perusteella suositellaan, että talousopetusta vahvistetaan lukiossa sekä teoreettisesti että käytännöllisesti, jotta nuorille annettaisiin paremmat valmiudet tehdä perusteltuja taloudellisia päätöksiä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä, ja aineistonkeruu perustui kyselyyn, joka jaettiin alueen lukiolaisille. Kysely sisälsi kysymyksiä talouden peruskäsitteistä, kuten korosta ja budjetoinnista, sekä kysymyksiä käytännön kokemuksista ja asenteista taloudellisia päätöksiä kohtaan. Tutkimukseen osallistui yhteensä yli 200 oppilasta, ja tulokset analysoitiin tilastollisesti tiedon, kokemuksen ja asenteen välisen yhteyden tunnistamiseksi.
Tulokset osoittavat, että lukiolaiset, joilla on paremmat taloudelliset tiedot, erityisesti korkojen ja velanhallinnan alueilla, suhtautuvat positiivisemmin talouden suunnitteluun ja säästämiseen. Lisäksi tutkimus osoittaa, että käytännön kokemukset, kuten pankkikortin käyttö, voivat lisätä taloudellista itseluottamusta ja positiivista asennetta tuleviin taloudellisiin päätöksiin. Tulosten perusteella suositellaan, että talousopetusta vahvistetaan lukiossa sekä teoreettisesti että käytännöllisesti, jotta nuorille annettaisiin paremmat valmiudet tehdä perusteltuja taloudellisia päätöksiä.
