Miksi naistenlehdet tarvitsevat blogeja? Tarkastelussa Ellen ja Trendin kotisivustot
Kärppä, Hanna (2015)
Kärppä, Hanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502242529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502242529
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, tarvitsevatko naistenlehdet blogeja selvitäkseen median murroksessa: Internetin käytön kasvun tuomissa muutoksissa mediakulutukseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon haastateltiin suomalaisten naistenlehtien Ellen ja Trendin päätoimittajia. Tämän lisäksi tutkimukseen on analysoitu kohdemedian blogeja. Teoriaperustassa luodaan katsaus naistenlehtien historiaan ja pohditaan naistenlehtien tulorakennetta. Teoriaperustan aineisto on kerätty alan kirjallisuudesta, verkosta ja muista julkaisuista.
Lähes jokaisen naistenlehden verkkosivustolla on blogeja. Blogeja käytetään sisällöntuotantoon, kohderyhmän mieltymysten tarkkailuun ja uusien ilmiöiden etsimiseen. Käyttäjien luomat blogit myös paikkaavat merkittävällä tavalla aikakauslehden omaa sisällöntuotantoa verkossa.
Tuleeko blogien merkitys kasvamaan aikakauslehtien sisällöntuotantokanavana verkossa? Tutkimuksessa blogeja tarkastellaan paitsi sisällöntuotantokanavana, myös yhtenä varteenotettavana mediana.
Keskeinen tutkimustulos on, että naistenlehdet eivät tarvitse blogeja niinkään selvitäkseen muuttuvilla mediamarkkinoilla, mutta ne tarvitsevat blogeja luodakseen yhteisöllisyyttä verkossa. Tällä hetkellä blogit ovat hedelmällisin tapa tavoittaa lukijat, mutta teknologioiden ja julkaisualustojen kehittyessä lukijoita parhaiten tavoittavin yhteisömuoto voi muuttua nopeastikin.
Tämä työ on tehty, koska blogit ovat nousseet yhä näyttävämpään rooliin naistenlehtien sisällöntuotannossa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon haastateltiin suomalaisten naistenlehtien Ellen ja Trendin päätoimittajia. Tämän lisäksi tutkimukseen on analysoitu kohdemedian blogeja. Teoriaperustassa luodaan katsaus naistenlehtien historiaan ja pohditaan naistenlehtien tulorakennetta. Teoriaperustan aineisto on kerätty alan kirjallisuudesta, verkosta ja muista julkaisuista.
Lähes jokaisen naistenlehden verkkosivustolla on blogeja. Blogeja käytetään sisällöntuotantoon, kohderyhmän mieltymysten tarkkailuun ja uusien ilmiöiden etsimiseen. Käyttäjien luomat blogit myös paikkaavat merkittävällä tavalla aikakauslehden omaa sisällöntuotantoa verkossa.
Tuleeko blogien merkitys kasvamaan aikakauslehtien sisällöntuotantokanavana verkossa? Tutkimuksessa blogeja tarkastellaan paitsi sisällöntuotantokanavana, myös yhtenä varteenotettavana mediana.
Keskeinen tutkimustulos on, että naistenlehdet eivät tarvitse blogeja niinkään selvitäkseen muuttuvilla mediamarkkinoilla, mutta ne tarvitsevat blogeja luodakseen yhteisöllisyyttä verkossa. Tällä hetkellä blogit ovat hedelmällisin tapa tavoittaa lukijat, mutta teknologioiden ja julkaisualustojen kehittyessä lukijoita parhaiten tavoittavin yhteisömuoto voi muuttua nopeastikin.
Tämä työ on tehty, koska blogit ovat nousseet yhä näyttävämpään rooliin naistenlehtien sisällöntuotannossa.