Increasing the Amount of Licensed Members through Marketing, Case: Ilves Ringette
Emmi, Merelä (2024)
Emmi, Merelä
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335404
Tiivistelmä
Urheiluseuran markkinointi ja sen laatu ovat usein suoraan sidoksissa seuran tavoitettavuuteen sekä näkyvyyteen ja tämän kautta heijastuvat harrastajamääriin. Tämä opinnäytetyö kirjoitettiin Ilves Ry:n alla toimivan pienen ringette jaoston Ilves Ringeten pyynnöstä ja sen tavoitteena oli tarjota seuralle ehdotuksia sekä käytännön työkaluja, joiden pohjalta se pystyisi markkinoinnin keinoin kasvattamaan jäsenmääräänsä.
Työn teoreettinen puoli keskittyi tarkastelemaan markkinoinnin eri keinoja pääpainona erityisesti urheilumarkkinointi ja sen vaikutukset seurojen toiminnan taustalla. Teoreettisen tutkimuksen löydökset loivat pohjan seuralle luoduille suosituksille. Työn toisessa vaiheessa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen toteutettiin seuran eri rooleissa toimivien jäsenten haastattelut. Haastattelut tarjosivat kattavan käsityksen seuran toiminnan haasteista, markkinoinnin mahdollisuuksista sekä tulevaisuuden tavoitteista.
Tutkimuksen lopputuloksena seuralle pystyttiin tarjoamaan kattavat suositukset tavoitettavuuden, näkyvyyden sekä tunnistettavuuden parantamiseen markkinoinnin kehittämisen keinoin. Suositusten lisäksi seuran markkinointia tukemaan suoritettiin SWOT-analyysi ja yhteistyössä seuran kanssa suunniteltu markkinoinnin vuosikello pyrkii tukemaan Ilves Ringeten markkinoinnin tavoitteita. The marketing of a sport club and its quality are often directly reflected to accessibility and visibility of the club and through this on the number of members. This thesis was written at the request of Ilves Ringette, a small ringette branch operating under Ilves Ry, and its aim was to offer the club recommendations and practical tools on the basis of which it would be able to increase its number of members through marketing.
The theoretical framework of the thesis evaluated different marketing methods with focus on sports marketing and its effects on the background of the sports club´s operations. Findings from the theoretical research laid the foundation for future recommendations presented for the club. In the second phase of the work, a qualitative research method was utilized to conduct interviews with members in different roles of the club. The interviews provided a comprehensive understanding of the challenges of the club's operations, marketing opportunities and future goals.
As a result of the study, comprehensive recommendations on improving availability, visibility and recognizability through the development of marketing were offered to the club. In addition to the recommendations, a SWOT analysis was carried out to support the club's marketing and the annual marketing cycle, designed in cooperation with the club, aims to support Ilves Ringette's marketing goals.
Työn teoreettinen puoli keskittyi tarkastelemaan markkinoinnin eri keinoja pääpainona erityisesti urheilumarkkinointi ja sen vaikutukset seurojen toiminnan taustalla. Teoreettisen tutkimuksen löydökset loivat pohjan seuralle luoduille suosituksille. Työn toisessa vaiheessa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen toteutettiin seuran eri rooleissa toimivien jäsenten haastattelut. Haastattelut tarjosivat kattavan käsityksen seuran toiminnan haasteista, markkinoinnin mahdollisuuksista sekä tulevaisuuden tavoitteista.
Tutkimuksen lopputuloksena seuralle pystyttiin tarjoamaan kattavat suositukset tavoitettavuuden, näkyvyyden sekä tunnistettavuuden parantamiseen markkinoinnin kehittämisen keinoin. Suositusten lisäksi seuran markkinointia tukemaan suoritettiin SWOT-analyysi ja yhteistyössä seuran kanssa suunniteltu markkinoinnin vuosikello pyrkii tukemaan Ilves Ringeten markkinoinnin tavoitteita.
The theoretical framework of the thesis evaluated different marketing methods with focus on sports marketing and its effects on the background of the sports club´s operations. Findings from the theoretical research laid the foundation for future recommendations presented for the club. In the second phase of the work, a qualitative research method was utilized to conduct interviews with members in different roles of the club. The interviews provided a comprehensive understanding of the challenges of the club's operations, marketing opportunities and future goals.
As a result of the study, comprehensive recommendations on improving availability, visibility and recognizability through the development of marketing were offered to the club. In addition to the recommendations, a SWOT analysis was carried out to support the club's marketing and the annual marketing cycle, designed in cooperation with the club, aims to support Ilves Ringette's marketing goals.