Visuaalisen brändi-identiteetin kehittäminen uudelle kuntosalille
Alonen, Juho (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335603
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkitaan brändin hyötyjä ja merkitystä yrityksen menestyksen kannalta, sekä syvennytään erityisesti brändin visuaalisen identiteetin, eli brändi-ilmeen kehittämiseen liittyviin toimenpiteisiin. Teoriaosuus luo tietopohjan varsinaiselle käytännön työlle, jossa suunnitellaan ja toteutetaan kokonaisvaltainen visuaalinen brändi-identiteetti uudelle BBF Gym -kuntosaliyritykselle. Työn tavoitteena on luoda kuntosalille energinen ja moderni brändi-ilme, joka houkuttelee kaikenikäisiä ja -taitoisia, oman kunnon kohentamisesta kiinnostuneita asiakkaita.
Visuaalisen brändi-identiteetin suunnittelun tukena käytetään erilaisia työkaluja, kuten kilpailija- ja asiakasanalyysiä, joiden avulla syvennetään ymmärrystä markkinoilla vallitsevista trendeistä ja kuntosalin kohderyhmän mieltymyksistä sekä ostokäyttäytymisestä. Projektissa tehdyt toimenpiteet ja vaiheet on myös liitetty läheisesti niitä tukeviin teorioihin ja kirjallisiin lähteisiin, joita käsitellään opinnäytetyön alun teoriaosuudessa sekä vetoketjumaisesti käytännön työn osuudessa.
Työn tuloksena luotiin BBF Gym -kuntosalille nykyaikainen ja tyylikäs visuaalinen brändi-identiteetti, johon sisältyi logon, väripaletin, fonttien ja kuvien suunnittelu. Toteutettu brändi-ilme on nähtävissä kuntosalin kotisivuilla, sosiaalisessa mediassa sekä muissa markkinointimateriaaleissa. Kokonaisuudessaan projekti sujui odotusten mukaisesti ilman suurempia haasteita. Lopputulosta voidaankin pitää hyvin onnistuneena työstä kerätyn palautteen perusteella.
Visuaalisen brändi-identiteetin suunnittelun tukena käytetään erilaisia työkaluja, kuten kilpailija- ja asiakasanalyysiä, joiden avulla syvennetään ymmärrystä markkinoilla vallitsevista trendeistä ja kuntosalin kohderyhmän mieltymyksistä sekä ostokäyttäytymisestä. Projektissa tehdyt toimenpiteet ja vaiheet on myös liitetty läheisesti niitä tukeviin teorioihin ja kirjallisiin lähteisiin, joita käsitellään opinnäytetyön alun teoriaosuudessa sekä vetoketjumaisesti käytännön työn osuudessa.
Työn tuloksena luotiin BBF Gym -kuntosalille nykyaikainen ja tyylikäs visuaalinen brändi-identiteetti, johon sisältyi logon, väripaletin, fonttien ja kuvien suunnittelu. Toteutettu brändi-ilme on nähtävissä kuntosalin kotisivuilla, sosiaalisessa mediassa sekä muissa markkinointimateriaaleissa. Kokonaisuudessaan projekti sujui odotusten mukaisesti ilman suurempia haasteita. Lopputulosta voidaankin pitää hyvin onnistuneena työstä kerätyn palautteen perusteella.