Nuorten syrjäytyminen ja yhteisöllisyys : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Karivieri, Jussi (2024)
Karivieri, Jussi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235358
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tarkoituksena oli tarkastella nuorten yhteisöllisyyden vaikutuksia syrjäytymisvaaraan. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Millainen yhteisöllisyys ehkäisee nuorten syrjäytymisvaaraa? Millainen yhteisöllisyys lisää nuorten syrjäytymisvaaraa? Tavoitteena oli lisätä tietoa nuorten syrjäytymisestä ja yhteisöllisyydestä.
Tietoperustassa avattiin käsitteinä nuori, yhteisöllisyys sekä syrjäytyminen ja nuoruuden erityispiirteet niihin. Aineisto kirjallisuuskatsausta varten kerättiin aineistohauilla eri hakupalveluista ja tietokannoista. Näinä toimivat Finna, HAMK Finna sekä Google Scholar. Aineistohauista tutkimukseen päätyi seitsemän aineistoa, joista neljä pro gradu -tutkielmia, yksi lisensiaatintutkimus ja kaksi raporttia. Aineistot oli julkaistu vuosina 2016–2023. Aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, ja analyysin pääluokiksi muodostuivat yhteisöllisyyden muodoista syrjäytymistä ehkäisevä yhteisöllisyys ja sekä syrjäytymistä mahdollisesti edesauttava yhteisöllisyys. Molemmilla muodostui alaluokiksi nuorten välinen yhteisöllisyys, nuoren ja nuorten parissa työskentelevien välinen yhteisöllisyys sekä nuoren ja abstraktin välinen yhteisöllisyys.
Tuloksista ilmeni useita yhtäältä erilaisia yhteisöllisyyden muotoja, jotka vaikuttivat ehkäisevän syrjäytymistä, ja toisaalta jonkin verran erilaisia syrjäytymisen riskiä kasvattavia muotoja. Tuloksissa korostuivat yhteisöllisyyden kokemukselle merkittävinä tekijöinä sosiaaliset suhteet ja kuulumisen tunne. Näiden nähtiin ehkäisevän syrjäytymistä. Vastaavasti sosiaalisten suhteiden puuttuminen ja negatiiviset kokemukset, kuten kiusaaminen, vaikuttivat lisäävän syrjäytymisen riskiä. Tuloksia selittää ainestoista nouseva nuorten erilainen kokemus syrjäytymisestä: syrjäytyminen koetaan suurilta osin sosiaalisena osattomuutena eikä niinkään työttömyytenä ja koulutuksen ulkopuolella olemisena. Opinnäytetyössä toteutetun kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tuottama tutkimustieto tieto lisää ymmärrystä nuorten syrjäytymisestä ja voi auttaa luomaan keinoja sen ehkäisemiseksi. Se myös toimii pohjana jatkotutkimuksille. Jatkotutkimuksena olisikin tarpeen opinnäytetyötä vastaava tutkimus, jonka aineisto kerättäisiin joko nuorilta itseltään tai heidän parissaan työskenteleviltä esimerkiksi kyselyn tai haastattelujen avulla. Tärkeää olisi myös perehtyä tarkemmin yhteen yhteisöllisyyden muotoon ja tutkia sen vaikutussuhteita. This thesis was conducted using descriptive literature review as the research method. The purpose of the study was to examine the impact of communality on the risk of social exclusion in adolescents. The research questions were: What type of communality reduces the risk of social exclusion? What type of communality increases the risk of social exclusion? The aim of the study was to further the knowledge about communality and social exclusion of adolescents.
The theoretical framework revolves around the concepts of youth, communality and social exclusion with focus especially on adolescence. Data for the literature review were gathered from various databases including Finna, HAMK Finna and Google Scholar. Seven source materials were chosen for the literature review. The materials included a licentiate thesis, four master’s theses and two research reports. The materials were published between the years 2016 and 2023. The data were analyzed using a qualitative content analysis and further categorized into two main categories and three sub-categories each. Communality that reduces the risk of social exclusion was split into communality between peers and family members, communality between adolescent and professionals and lastly communality between the abstract. Communality that increases the risk of social exclusion was similarly split into communality between peers, communality between adolescent and professionals and lastly communality between the abstract.
The results revealed multiple forms of communality that could either reduce or increase the risk of social exclusion. The significance of social relationships and a sense of belonging were seen as major factors in preventing social exclusion. Conversely the lack of social relationships and negative experiences such as bullying, were found to increase the risk of social exclusion. A different view on social exclusion, where it was mostly perceived as social isolation rather than unemployment or being outside the education system, is a factor that explains some of the findings. The subject for further research could be to conduct a new study with the same premise but where the data would be gathered from interviews or surveys from adolescents themselves or professionals that work with them. Alternatively, one could focus more in-depth on a specific form of communality and its impact. The knowledge gained from this thesis furthers the understanding of communality and social exclusion of adolescents. It may contribute to developing preventive strategies, as well as provide a basis for further research.
Tietoperustassa avattiin käsitteinä nuori, yhteisöllisyys sekä syrjäytyminen ja nuoruuden erityispiirteet niihin. Aineisto kirjallisuuskatsausta varten kerättiin aineistohauilla eri hakupalveluista ja tietokannoista. Näinä toimivat Finna, HAMK Finna sekä Google Scholar. Aineistohauista tutkimukseen päätyi seitsemän aineistoa, joista neljä pro gradu -tutkielmia, yksi lisensiaatintutkimus ja kaksi raporttia. Aineistot oli julkaistu vuosina 2016–2023. Aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, ja analyysin pääluokiksi muodostuivat yhteisöllisyyden muodoista syrjäytymistä ehkäisevä yhteisöllisyys ja sekä syrjäytymistä mahdollisesti edesauttava yhteisöllisyys. Molemmilla muodostui alaluokiksi nuorten välinen yhteisöllisyys, nuoren ja nuorten parissa työskentelevien välinen yhteisöllisyys sekä nuoren ja abstraktin välinen yhteisöllisyys.
Tuloksista ilmeni useita yhtäältä erilaisia yhteisöllisyyden muotoja, jotka vaikuttivat ehkäisevän syrjäytymistä, ja toisaalta jonkin verran erilaisia syrjäytymisen riskiä kasvattavia muotoja. Tuloksissa korostuivat yhteisöllisyyden kokemukselle merkittävinä tekijöinä sosiaaliset suhteet ja kuulumisen tunne. Näiden nähtiin ehkäisevän syrjäytymistä. Vastaavasti sosiaalisten suhteiden puuttuminen ja negatiiviset kokemukset, kuten kiusaaminen, vaikuttivat lisäävän syrjäytymisen riskiä. Tuloksia selittää ainestoista nouseva nuorten erilainen kokemus syrjäytymisestä: syrjäytyminen koetaan suurilta osin sosiaalisena osattomuutena eikä niinkään työttömyytenä ja koulutuksen ulkopuolella olemisena. Opinnäytetyössä toteutetun kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tuottama tutkimustieto tieto lisää ymmärrystä nuorten syrjäytymisestä ja voi auttaa luomaan keinoja sen ehkäisemiseksi. Se myös toimii pohjana jatkotutkimuksille. Jatkotutkimuksena olisikin tarpeen opinnäytetyötä vastaava tutkimus, jonka aineisto kerättäisiin joko nuorilta itseltään tai heidän parissaan työskenteleviltä esimerkiksi kyselyn tai haastattelujen avulla. Tärkeää olisi myös perehtyä tarkemmin yhteen yhteisöllisyyden muotoon ja tutkia sen vaikutussuhteita.
The theoretical framework revolves around the concepts of youth, communality and social exclusion with focus especially on adolescence. Data for the literature review were gathered from various databases including Finna, HAMK Finna and Google Scholar. Seven source materials were chosen for the literature review. The materials included a licentiate thesis, four master’s theses and two research reports. The materials were published between the years 2016 and 2023. The data were analyzed using a qualitative content analysis and further categorized into two main categories and three sub-categories each. Communality that reduces the risk of social exclusion was split into communality between peers and family members, communality between adolescent and professionals and lastly communality between the abstract. Communality that increases the risk of social exclusion was similarly split into communality between peers, communality between adolescent and professionals and lastly communality between the abstract.
The results revealed multiple forms of communality that could either reduce or increase the risk of social exclusion. The significance of social relationships and a sense of belonging were seen as major factors in preventing social exclusion. Conversely the lack of social relationships and negative experiences such as bullying, were found to increase the risk of social exclusion. A different view on social exclusion, where it was mostly perceived as social isolation rather than unemployment or being outside the education system, is a factor that explains some of the findings. The subject for further research could be to conduct a new study with the same premise but where the data would be gathered from interviews or surveys from adolescents themselves or professionals that work with them. Alternatively, one could focus more in-depth on a specific form of communality and its impact. The knowledge gained from this thesis furthers the understanding of communality and social exclusion of adolescents. It may contribute to developing preventive strategies, as well as provide a basis for further research.