Opas koulun henkilökunnalle : maahanmuuttajataustaisen oppilaan kulttuurisensitiivinen ja traumatietoinen kohtaaminen
Kahra, Sanna; Yli-Kovero, Outi (2024)
Kahra, Sanna
Yli-Kovero, Outi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335418
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aihe nousi työelämästä, ja työelämätilaajana on Janakkalan kunta. Opinnäytetyön tuloksena tuotettiin kunnan perusopetukseen opas, joka tukee oppilaiden kulttuurisensitiivistä kohtaamista. Oppaan avulla pyritään lisäämään sekä koulun henkilökunnan ymmärtämystä kohtaamisen taidoista että kaikkien oppilaiden hyvinvointia. Opinnäytetyö koostuu oppaan tekemisen lisäksi kirjallisesta osuudesta, jossa avataan tietoperustaa ja aiheeseen liittyviä käsitteitä.
Janakkalan kunnan kouluilta puuttui henkilökunnalle suunnattu opas, jossa käsitellään kulttuurisensitiivisen ja traumatietoisen kohtaamisen merkitystä sekä konkreettisia keinoja tämän toteuttamiseen. Oppaan tarkoituksena on lisätä tietoisuutta ja antaa työkaluja kasvatuksen ja arvostavan sekä tiedostavan kohtaamisen tueksi. Opasta voidaan käyttää koulun henkilökunnan kouluttamiseen, perehdyttämiseen ja koulun käytänteiden kehittämiseen. Henkilökunnan ymmärryksen lisääminen tukee oppilaiden integroitumista suomalaiseen kouluun ja edistää kaikkien oppilaiden hyvinvointia. Opas pyrittiin suunnittelemaan siten, että sitä voitaisiin hyödyntää myös muissa kunnissa ja organisaatioissa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jonka tutkimuksellinen osuus toteutettiin kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineiston valinta suoritettiin implisiittisesti. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kahdesta keskeisestä lähestymistavasta; kulttuurisensitiivisestä kohtaamisesta ja traumatietoisesta työotteesta. Oppaan suunnittelussa ja toteuttamisessa käytettiin apuna alan kirjallisuutta ja kirjallisuuskatsauksen analyysiä. Lisäksi otettiin huomioon työelämätilaajan toiveet ja hyödynnettiin myös ulkopuolisten asiantuntijoiden näkemyksiä. Arvioinnissa käytettiin apuna tilaajan edustajan palautetta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas antaa monipuolisen kuvan aiheesta yhdistämällä käsitteet kulttuurisensitiivisestä kohtaamisesta ja traumatietoisesta työotteesta. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin myös maahanmuuttajuutta, pakolaisuutta ja kotoutumista.
Avainsanat Kulttuurisensitiivisyys, maahanmuuttaja, perusopetus, traumatietoisuus.
Janakkalan kunnan kouluilta puuttui henkilökunnalle suunnattu opas, jossa käsitellään kulttuurisensitiivisen ja traumatietoisen kohtaamisen merkitystä sekä konkreettisia keinoja tämän toteuttamiseen. Oppaan tarkoituksena on lisätä tietoisuutta ja antaa työkaluja kasvatuksen ja arvostavan sekä tiedostavan kohtaamisen tueksi. Opasta voidaan käyttää koulun henkilökunnan kouluttamiseen, perehdyttämiseen ja koulun käytänteiden kehittämiseen. Henkilökunnan ymmärryksen lisääminen tukee oppilaiden integroitumista suomalaiseen kouluun ja edistää kaikkien oppilaiden hyvinvointia. Opas pyrittiin suunnittelemaan siten, että sitä voitaisiin hyödyntää myös muissa kunnissa ja organisaatioissa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jonka tutkimuksellinen osuus toteutettiin kuvailevana narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineiston valinta suoritettiin implisiittisesti. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kahdesta keskeisestä lähestymistavasta; kulttuurisensitiivisestä kohtaamisesta ja traumatietoisesta työotteesta. Oppaan suunnittelussa ja toteuttamisessa käytettiin apuna alan kirjallisuutta ja kirjallisuuskatsauksen analyysiä. Lisäksi otettiin huomioon työelämätilaajan toiveet ja hyödynnettiin myös ulkopuolisten asiantuntijoiden näkemyksiä. Arvioinnissa käytettiin apuna tilaajan edustajan palautetta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas antaa monipuolisen kuvan aiheesta yhdistämällä käsitteet kulttuurisensitiivisestä kohtaamisesta ja traumatietoisesta työotteesta. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin myös maahanmuuttajuutta, pakolaisuutta ja kotoutumista.
Avainsanat Kulttuurisensitiivisyys, maahanmuuttaja, perusopetus, traumatietoisuus.