Indie Unity -pelin suunnittelu, kehittäminen ja julkaiseminen
Rissanen, Kimmo (2024)
Rissanen, Kimmo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335556
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia pelin kehittämisen vaiheita, kehitysympäristöä ja valmiin pelin julkaisua eri julkaisualustoilla. Tavoitteena oli myös kehittää indie-peli Unity pelimoottorilla.
Pelin kehitysvaiheita tarkasteltiin perusteellisemmin, keskittyen kuuteen eri vaiheeseen, jotka ovat mukana videopelien kehitysprosessissa. Osiossa tutkittiin mitä eri vaiheissa tapahtuu ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon. Tarkasteltiin myös, minkälaisia dokumentteja muodostetaan pelin kehittämisen eri vaiheissa.
Kehitysympäristö- osiossa esittelen opinnäytetyönä toteuttamani pelin kehitysympäristön. Osiossa tutkin toteutusvaiheessa käytettyä Unity- pelimoottoria ja sen ominaisuuksia sekä käyn läpi muita toteutuksessa käytettyjä ohjelmistoja ja ohjelmointikielen.
Pelin toteutusvaiheessa syvennyin opinnäytetyön tuloksena syntyvän pelin kehittämiseen ja Unity- pelimoottorin ominaisuuksiin. Käyn läpi vaiheittain, minkälaisia valintoja ja olen tehnyt kehittämäni pelin kanssa, minkälaisia ongelmia olen kohdannut ja miten olen ne ratkaissut.
Julkaisuosiossa tutustuttiin kahteen eri digitaalisen sisällön julkaisualustaan ja niiden julkaisuprosessiin. Nämä julkaisualustat ovat Steam ja Itch.io.
Lopuksi olen pohtinut, miten hyvin onnistuin pelin kehittämisprojektini kanssa. Mitkä vaiheet sujuivat mielestäni hyvin ja onnistuivat odotetusti ja mitkä vaiheet tuottivat ongelmia ja vaativat enemmän ponnistelua toteutuakseen.
Pelin kehitysvaiheita tarkasteltiin perusteellisemmin, keskittyen kuuteen eri vaiheeseen, jotka ovat mukana videopelien kehitysprosessissa. Osiossa tutkittiin mitä eri vaiheissa tapahtuu ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon. Tarkasteltiin myös, minkälaisia dokumentteja muodostetaan pelin kehittämisen eri vaiheissa.
Kehitysympäristö- osiossa esittelen opinnäytetyönä toteuttamani pelin kehitysympäristön. Osiossa tutkin toteutusvaiheessa käytettyä Unity- pelimoottoria ja sen ominaisuuksia sekä käyn läpi muita toteutuksessa käytettyjä ohjelmistoja ja ohjelmointikielen.
Pelin toteutusvaiheessa syvennyin opinnäytetyön tuloksena syntyvän pelin kehittämiseen ja Unity- pelimoottorin ominaisuuksiin. Käyn läpi vaiheittain, minkälaisia valintoja ja olen tehnyt kehittämäni pelin kanssa, minkälaisia ongelmia olen kohdannut ja miten olen ne ratkaissut.
Julkaisuosiossa tutustuttiin kahteen eri digitaalisen sisällön julkaisualustaan ja niiden julkaisuprosessiin. Nämä julkaisualustat ovat Steam ja Itch.io.
Lopuksi olen pohtinut, miten hyvin onnistuin pelin kehittämisprojektini kanssa. Mitkä vaiheet sujuivat mielestäni hyvin ja onnistuivat odotetusti ja mitkä vaiheet tuottivat ongelmia ja vaativat enemmän ponnistelua toteutuakseen.