Aloittavan B2B-yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Leino, Frida (2024)
Leino, Frida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335571
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia laadukas ja kilpailukykyinen liiketoimintasuunnitelma uudelle markkinointialan yritykselle, Fridoosa Visualsille, joka tarjoaa markkinoinnin palveluita, erityisesti sisällöntuotantoa ja sosiaalisen median hallinnointia. Työssä pyrittiin vastaamaan kysymykseen: "Millainen on hyvä ja kilpailukykyinen liiketoimintasuunnitelma?"
Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin benchmarkingia ja puolistrukturoitua teemahaastattelua. Näiden menetelmien avulla saatiin kattava vastaus tutkimuskysymykseen ja vahva perusta Fridoosa Visualsin liiketoimintasuunnitelmalle. Yritysmuodoista kevytyrittäjyys osoittautui sopivavaksi vaihtoehdoksi liiketoiminnan alkuvaiheessa sen tarjoaman joustavuuden ja matalan riskitason ansiosta.
Toiminnallisen osuuden tutkimusten tuloksien mukaan laadittu liiketoiminnan kehittämissuunnitelma määrittää Fridoosa Visualsin toimintamallin ja kehityspolun. Suunnitelmassa korostetaan sisällöntuotannon merkitystä ydinpalveluna ja hahmotellaan kehitysalueita, kuten monikanavaisen markkinoinnin vahvistamista ja paikallisuuden hyödyntämistä. Kehittämissuunnitelmassa painotetaan digitaalisen markkinoinnin trendien ja teknologioiden hyödyntämistä kilpailukyvyn parantamiseksi.
Tämä työ tarjoaa käytännönläheisen mallin Fridoosa Visualsin liiketoiminnan kehittämiseen ja inspiraatiota muille markkinointialan yrittäjille. Opinnäytetyö osoittaa, että tutkimukseen perustuva liiketoimintasuunnitelma luo vahvan pohjan yrityksen menestykselle ja jatkuvalle kehittymiselle.
Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin benchmarkingia ja puolistrukturoitua teemahaastattelua. Näiden menetelmien avulla saatiin kattava vastaus tutkimuskysymykseen ja vahva perusta Fridoosa Visualsin liiketoimintasuunnitelmalle. Yritysmuodoista kevytyrittäjyys osoittautui sopivavaksi vaihtoehdoksi liiketoiminnan alkuvaiheessa sen tarjoaman joustavuuden ja matalan riskitason ansiosta.
Toiminnallisen osuuden tutkimusten tuloksien mukaan laadittu liiketoiminnan kehittämissuunnitelma määrittää Fridoosa Visualsin toimintamallin ja kehityspolun. Suunnitelmassa korostetaan sisällöntuotannon merkitystä ydinpalveluna ja hahmotellaan kehitysalueita, kuten monikanavaisen markkinoinnin vahvistamista ja paikallisuuden hyödyntämistä. Kehittämissuunnitelmassa painotetaan digitaalisen markkinoinnin trendien ja teknologioiden hyödyntämistä kilpailukyvyn parantamiseksi.
Tämä työ tarjoaa käytännönläheisen mallin Fridoosa Visualsin liiketoiminnan kehittämiseen ja inspiraatiota muille markkinointialan yrittäjille. Opinnäytetyö osoittaa, että tutkimukseen perustuva liiketoimintasuunnitelma luo vahvan pohjan yrityksen menestykselle ja jatkuvalle kehittymiselle.