Markkinointisuunnitelma Klaukkalan Tennishallit Oy :lle
Väisänen, Noona (2024)
Väisänen, Noona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335665
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä heti käyttöön otettava, konkreettinen markkinointisuunnitelma Klaukkalan Tennishallit Oy:lle, sillä sellaista toimeksiantajalla ei entuudestaan ollut. Markkinointisuunnitelmalla on tarkoitus tavoittaa uusia asiakkaita, sekä parantaa markkinointia ja näkyvyyttä. Suunnitelmassa käydään läpi yrityksen tämänhetkinen tilanne, sekä tavoitteet, mihin halutaan markkinoinnilla päästä. Suunnitelmaan on laadittu sisältöideoita, vuosikello, sekä muita ehdotuksia markkinoinnin luomiseen. Markkinointisuunnitelma luotiin SOSTAC-mallin avulla niin, että se on myös tulevaisuuteen mukautuva ja helposti muokattava.
Tietoperusta sisältää luvut digitaalisen markkinoinnin vaikutuksesta liiketoimintaan, joka käsittelee eri digimarkkinoinnin tapoja ja niiden sisältöjä. Tietoperusta sisältää myös markkinointistrategian perusteet, johon kuuluu tilanneanalyysin ja tavoitteiden määrittelyä, asiakassegmentointia, brändin hallintaa, sekä SOSTAC-mallin hyödyntämisen markkinointisuunnitelman pohjana.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, mutta suunnitelman tiedonkeruun avuksi on toteutettu määrällinen tutkimus. Markkinointisuunnitelman avuksi on laadittu sähköinen kyselylomake tennishallin mielikuvista, sekä somekanavista. Kyselyn tulokset antoivat hyödyllistä tietoa kuluttajien mielikuvista tennishallia kohtaan, sekä tietoa siitä, mikseivät potentiaaliset asiakkaat tällä hetkellä käytä Klaukkalan Tennishallin palveluita. Kyselyn tulokset auttoivat laatimaan kohdennetumpaa sisältöä markkinointisuunnitelmalle. Kyselyn lisäksi markkinointisuunnitelman tiedonkeruun avuksi on laadittu kilpailija-analyysi, jonka tuloksista on tehty myös SWOT-analyysi. Kilpailija-analyysin avulla määriteltiin tennishallin vahvuudet ja heikkoudet, jotka auttoivat keskittämään markkinointisuunnitelma näiden haasteiden ja heikkouksien puoleen.
Opinnäytetyön lopputuloksena toimeksiantajalle valmistui heti käyttöön otettava markkinointisuunnitelma, jota pystytään helposti muokkaamaan tulevaisuudessa. Suunnitelma koostuu SOSTAC-mallin mukaisesti kuudesta eri osiosta, tilanneanalyysista, tavoitteista, strategiasta, taktiikasta, toimenpidesuunnitelmasta, sekä seurannasta. Suunnitelmassa on hyödynnetty kyselyn perusteella kuluttajien eniten suosimia markkinointikanavia, eli Instagramia, Facebookia, verkkosivuja, sekä sähköpostimarkkinointia. Toimeksiantajan pyynnöstä julkaistavassa opinnäytetyössä ei ole sisällytetty varsinaista markkinointisuunnitelmaa. Opinnäytetyössä on kuitenkin käyty koko prosessi läpi, sekä avattu yleisesti, mitä markkinointisuunnitelma sisältää.
Tietoperusta sisältää luvut digitaalisen markkinoinnin vaikutuksesta liiketoimintaan, joka käsittelee eri digimarkkinoinnin tapoja ja niiden sisältöjä. Tietoperusta sisältää myös markkinointistrategian perusteet, johon kuuluu tilanneanalyysin ja tavoitteiden määrittelyä, asiakassegmentointia, brändin hallintaa, sekä SOSTAC-mallin hyödyntämisen markkinointisuunnitelman pohjana.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, mutta suunnitelman tiedonkeruun avuksi on toteutettu määrällinen tutkimus. Markkinointisuunnitelman avuksi on laadittu sähköinen kyselylomake tennishallin mielikuvista, sekä somekanavista. Kyselyn tulokset antoivat hyödyllistä tietoa kuluttajien mielikuvista tennishallia kohtaan, sekä tietoa siitä, mikseivät potentiaaliset asiakkaat tällä hetkellä käytä Klaukkalan Tennishallin palveluita. Kyselyn tulokset auttoivat laatimaan kohdennetumpaa sisältöä markkinointisuunnitelmalle. Kyselyn lisäksi markkinointisuunnitelman tiedonkeruun avuksi on laadittu kilpailija-analyysi, jonka tuloksista on tehty myös SWOT-analyysi. Kilpailija-analyysin avulla määriteltiin tennishallin vahvuudet ja heikkoudet, jotka auttoivat keskittämään markkinointisuunnitelma näiden haasteiden ja heikkouksien puoleen.
Opinnäytetyön lopputuloksena toimeksiantajalle valmistui heti käyttöön otettava markkinointisuunnitelma, jota pystytään helposti muokkaamaan tulevaisuudessa. Suunnitelma koostuu SOSTAC-mallin mukaisesti kuudesta eri osiosta, tilanneanalyysista, tavoitteista, strategiasta, taktiikasta, toimenpidesuunnitelmasta, sekä seurannasta. Suunnitelmassa on hyödynnetty kyselyn perusteella kuluttajien eniten suosimia markkinointikanavia, eli Instagramia, Facebookia, verkkosivuja, sekä sähköpostimarkkinointia. Toimeksiantajan pyynnöstä julkaistavassa opinnäytetyössä ei ole sisällytetty varsinaista markkinointisuunnitelmaa. Opinnäytetyössä on kuitenkin käyty koko prosessi läpi, sekä avattu yleisesti, mitä markkinointisuunnitelma sisältää.