Jälki, utopia ja toinen tila : valokuvan asettuminen valokuvakirjateokseen
Vakkilainen, Juha (2024)
Vakkilainen, Juha
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636027
Tiivistelmä
Käsillä olevassa opinnäytetyössä tarkastellaan valokuvaa, valokuvakirjaa sekä valokuvan asettumista osaksi valokuvakirjan kerrontaa ja kirjaesinettä. Työ on taiteellinen tutkimus, jossa valokuvaa ja valokuvakirjaa käsittelevät teoreettiset tarkastelut ovat dialogisessa suhteessa tekijän taiteellisten projektien, näyttelyteossarjan ja valokuvakirjahankkeen, kanssa. Teoria taustoittaa ja kontekstualisoi taiteellista työtä, teokset havainnollistavat ja konkretisoivat teoriaa.
Työn aluksi tarkastellaan valokuvaa yhteenkietoutumana, joka yhtäältä on toden jälki, toisaalta kohteensa tulkinta, samalla sekä moniaistinen kokemus että omanlaisensa utopia, esitys sellaisesta, jota ei enää ole. Vaikka valokuva on muutakin, on tarkastelu rajattu tekijän oman taiteellisen toiminnan kannalta keskeisiin valokuvan piirteisiin ja ulottuvuuksiin.
Seuraavassa, työn valokuvakirjaa käsittelevässä osiossa tarkastellaan esimerkkien avulla valokuvakirjaa erilaisista näkökulmista käsin, niin muotona ja materiaalina kuin katsojan kokemuksena. Osiossa pohditaan sitä, mikä tekee valokuvakirjasta taiteellisen teoksen, valokuvataiteilijakirjan. Osion lopussa kuvataan tapahtumaa, jossa valokuvan utopia laskostuu osaksi valokuvakirjan heterotooppista tilaa.
Työn valokuvakirjahanketta käsittelevässä osassa asetellaan valokuvia järjestyksiin, sarjoiksi ja sekvensseiksi, sekä tarkastellaan kirjan käyttöliittymää: Mitä tapahtuu silloin, kun kirjan sivu kääntyy ja paljastaa altaan uuden aukeaman? Opinnäytetyö loppuu pohdintoihin hankkeen jatkosta, kirjan matkasta julkaisijalle ja edelleen valokuvakirjayleisön käsiin. The thesis at hand examines photography, the photobook and how photography positions itself within the narrative and the object of the photobook. The theoretical explorations of photography are in a relationship of dialogue with the artist’s projects: the series of exhibition works and the photobook project. The theory provides a background and context to the artistic work, while the artworks actualize the theoretical concepts.
The thesis begins by examining photography as an intertwining of, on the one hand, a trace of reality, and on the other, an interpretation of its subject. At the same it serves both as a multi-sensory experience and as a unique kind of utopia, a representation of something that no longer exists. Although there is more to photography, the focus here has been narrowed to the features and scope central to the artist’s own practice.
In the following section discussing the photobook, examples are used to explore the photobook from different angles such as its form, materiality, and the viewer’s experience. This section reflects upon what makes a photobook an artistic piece of work, a photo artist’s book. The end of the section describes an event in which the utopia of photography folds into the heterotopic space of the photobook.
In the part discussing the photobook project, the photographs are arranged into groups, series, and sequences. In addition, the user interface of the photobook is examined: What happens when a page is turned over, revealing a new spread beneath? The thesis concludes with thoughts on the future of the photobook project and its journey to the publisher and subsequently into the hands of photobook audiences.
Työn aluksi tarkastellaan valokuvaa yhteenkietoutumana, joka yhtäältä on toden jälki, toisaalta kohteensa tulkinta, samalla sekä moniaistinen kokemus että omanlaisensa utopia, esitys sellaisesta, jota ei enää ole. Vaikka valokuva on muutakin, on tarkastelu rajattu tekijän oman taiteellisen toiminnan kannalta keskeisiin valokuvan piirteisiin ja ulottuvuuksiin.
Seuraavassa, työn valokuvakirjaa käsittelevässä osiossa tarkastellaan esimerkkien avulla valokuvakirjaa erilaisista näkökulmista käsin, niin muotona ja materiaalina kuin katsojan kokemuksena. Osiossa pohditaan sitä, mikä tekee valokuvakirjasta taiteellisen teoksen, valokuvataiteilijakirjan. Osion lopussa kuvataan tapahtumaa, jossa valokuvan utopia laskostuu osaksi valokuvakirjan heterotooppista tilaa.
Työn valokuvakirjahanketta käsittelevässä osassa asetellaan valokuvia järjestyksiin, sarjoiksi ja sekvensseiksi, sekä tarkastellaan kirjan käyttöliittymää: Mitä tapahtuu silloin, kun kirjan sivu kääntyy ja paljastaa altaan uuden aukeaman? Opinnäytetyö loppuu pohdintoihin hankkeen jatkosta, kirjan matkasta julkaisijalle ja edelleen valokuvakirjayleisön käsiin.
The thesis begins by examining photography as an intertwining of, on the one hand, a trace of reality, and on the other, an interpretation of its subject. At the same it serves both as a multi-sensory experience and as a unique kind of utopia, a representation of something that no longer exists. Although there is more to photography, the focus here has been narrowed to the features and scope central to the artist’s own practice.
In the following section discussing the photobook, examples are used to explore the photobook from different angles such as its form, materiality, and the viewer’s experience. This section reflects upon what makes a photobook an artistic piece of work, a photo artist’s book. The end of the section describes an event in which the utopia of photography folds into the heterotopic space of the photobook.
In the part discussing the photobook project, the photographs are arranged into groups, series, and sequences. In addition, the user interface of the photobook is examined: What happens when a page is turned over, revealing a new spread beneath? The thesis concludes with thoughts on the future of the photobook project and its journey to the publisher and subsequently into the hands of photobook audiences.