Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tunnekasvatus koulumaailmassa - 1–2-luokkalaisten tunnetaitojen vahvistaminen Steinerkoulun näkökulmasta

Liekola, Jenna (2024)

 
Avaa tiedosto
liekola_jenna.pdf (611.6Kt)
Lataukset: 


Liekola, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435778
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten steinerkoulussa käytännössä toteutetaan 1.–2.-luokkalaisille tunnekasvatusta opetussuunnitelmaan pohjautuen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, mitä steinerkoulussa erityisesti halutaan 1.–2. luokalla tunnetaitojen opetuksessa painottaa sekä liittyykö tunnekasvatuksen toteuttamiseen haasteita. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kymenlaakson Steinerkoulu.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla Kymenlaakson Steinerkoulun kahta opettajaa sekä koulukuraattoria. Haastattelut olivat yksilöteemahaastatteluja. Aineiston analysointivaiheessa teemoittelun avulla esille nostettiin tutkimuksen kannalta tärkeimmät asiat.

Keskeisiksi teemoiksi steinerkoulun tunnekasvatuksen kannalta 1.–2. luokalla aineistosta nousivat opettajan rooli tunnekasvattajana, ihmisen kasvun kokonaisvaltainen tukeminen, oppimisen ilo, ennustettavuus ja turvallisuuden tunne sekä ryhmässä toimimisen tukeminen. Steinerkoulussa opettajan rooli lapsen elämässä on suuri, koska opettaja mielletään etenkin alkuluokilla yhdeksi lapsen kasvattajaksi. Steinerpedagogiikan ajatus on kasvattaa koko ihmistä, eli tunnekasvatus sisältyy kaikkeen steinerkoulun toimintaan. Oppimis kokemusten halutaan steinerkoulussa olevan ilon tunteita ja lapsen mielenkiinnon herättäviä. Ennustettavuus ja turvallisuuden tunne näkyy steinerkoulussa rutiineina ja rytmeinä, jotka tukevan lapsen tunne-elämää. Ryhmässä toimimisen taitojen tukemiseen on alkuluokilla varattu paljon aikaa.

Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että tunnekasvatus on olennainen osa steinerpedagogiikkaa. Tutkimustulosten perusteella lasten tunnetaitojen vahvistaminen on läsnä kaikessa steinerkoulun toiminnassa, koska steinerpedagogiikka painottaa kokonaisvaltaista ihmisenä kasvamista. Tärkeimmäksi tunnetaitojen kehittäjäksi steinerkoulun 1.–2. luokalla tutkimuksessa nousi erilaiset sadut ja tarinat, joihin eläytymällä lapsi oppii tunnetaitoja ikätason mukaisesti.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste