Tunnekasvatus koulumaailmassa - 1–2-luokkalaisten tunnetaitojen vahvistaminen Steinerkoulun näkökulmasta
Liekola, Jenna (2024)
Liekola, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435778
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten steinerkoulussa käytännössä toteutetaan 1.–2.-luokkalaisille tunnekasvatusta opetussuunnitelmaan pohjautuen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, mitä steinerkoulussa erityisesti halutaan 1.–2. luokalla tunnetaitojen opetuksessa painottaa sekä liittyykö tunnekasvatuksen toteuttamiseen haasteita. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kymenlaakson Steinerkoulu.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla Kymenlaakson Steinerkoulun kahta opettajaa sekä koulukuraattoria. Haastattelut olivat yksilöteemahaastatteluja. Aineiston analysointivaiheessa teemoittelun avulla esille nostettiin tutkimuksen kannalta tärkeimmät asiat.
Keskeisiksi teemoiksi steinerkoulun tunnekasvatuksen kannalta 1.–2. luokalla aineistosta nousivat opettajan rooli tunnekasvattajana, ihmisen kasvun kokonaisvaltainen tukeminen, oppimisen ilo, ennustettavuus ja turvallisuuden tunne sekä ryhmässä toimimisen tukeminen. Steinerkoulussa opettajan rooli lapsen elämässä on suuri, koska opettaja mielletään etenkin alkuluokilla yhdeksi lapsen kasvattajaksi. Steinerpedagogiikan ajatus on kasvattaa koko ihmistä, eli tunnekasvatus sisältyy kaikkeen steinerkoulun toimintaan. Oppimis kokemusten halutaan steinerkoulussa olevan ilon tunteita ja lapsen mielenkiinnon herättäviä. Ennustettavuus ja turvallisuuden tunne näkyy steinerkoulussa rutiineina ja rytmeinä, jotka tukevan lapsen tunne-elämää. Ryhmässä toimimisen taitojen tukemiseen on alkuluokilla varattu paljon aikaa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että tunnekasvatus on olennainen osa steinerpedagogiikkaa. Tutkimustulosten perusteella lasten tunnetaitojen vahvistaminen on läsnä kaikessa steinerkoulun toiminnassa, koska steinerpedagogiikka painottaa kokonaisvaltaista ihmisenä kasvamista. Tärkeimmäksi tunnetaitojen kehittäjäksi steinerkoulun 1.–2. luokalla tutkimuksessa nousi erilaiset sadut ja tarinat, joihin eläytymällä lapsi oppii tunnetaitoja ikätason mukaisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla Kymenlaakson Steinerkoulun kahta opettajaa sekä koulukuraattoria. Haastattelut olivat yksilöteemahaastatteluja. Aineiston analysointivaiheessa teemoittelun avulla esille nostettiin tutkimuksen kannalta tärkeimmät asiat.
Keskeisiksi teemoiksi steinerkoulun tunnekasvatuksen kannalta 1.–2. luokalla aineistosta nousivat opettajan rooli tunnekasvattajana, ihmisen kasvun kokonaisvaltainen tukeminen, oppimisen ilo, ennustettavuus ja turvallisuuden tunne sekä ryhmässä toimimisen tukeminen. Steinerkoulussa opettajan rooli lapsen elämässä on suuri, koska opettaja mielletään etenkin alkuluokilla yhdeksi lapsen kasvattajaksi. Steinerpedagogiikan ajatus on kasvattaa koko ihmistä, eli tunnekasvatus sisältyy kaikkeen steinerkoulun toimintaan. Oppimis kokemusten halutaan steinerkoulussa olevan ilon tunteita ja lapsen mielenkiinnon herättäviä. Ennustettavuus ja turvallisuuden tunne näkyy steinerkoulussa rutiineina ja rytmeinä, jotka tukevan lapsen tunne-elämää. Ryhmässä toimimisen taitojen tukemiseen on alkuluokilla varattu paljon aikaa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että tunnekasvatus on olennainen osa steinerpedagogiikkaa. Tutkimustulosten perusteella lasten tunnetaitojen vahvistaminen on läsnä kaikessa steinerkoulun toiminnassa, koska steinerpedagogiikka painottaa kokonaisvaltaista ihmisenä kasvamista. Tärkeimmäksi tunnetaitojen kehittäjäksi steinerkoulun 1.–2. luokalla tutkimuksessa nousi erilaiset sadut ja tarinat, joihin eläytymällä lapsi oppii tunnetaitoja ikätason mukaisesti.