Muutoksenhallinta risteilyalusten LNG-järjestelmien toteutuksessa : Tehokkuuden ja tarkkuuden parantaminen laivanrakennuksessa
Lehtilä, Juuso (2024)
Lehtilä, Juuso
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435796
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella modernia laivanrakennusta keskittyen erityisesti risteilyalusten polttoainejärjestelmiin, joissa nykyisin kasvavissa määrin hyödynnetään nesteytettyä maakaasua (LNG). LNG-järjestelmän suunnittelu ja toteutus laivaprojekteissa ovat erittäin monimutkaisia, sillä ne edellyttävät äärimmäistä tarkkuutta, teknistä osaamista, hyvää suunnittelua ja tiukkaa projektinhallintaa. Tämän työn keskeinen päämäärä on tutkia muutoksenhallinnan roolia ja merkitystä tässä haastavassa kontekstissa, sekä kehittää käytäntöjä, jotka minimoivat muutoksista aiheutuvia haittoja ja parantavat projektin onnistumisedellytyksiä.
Opinnäytetyö sisältää kaksi pääosaa: teoriaosion ja empiirisen tutkimusosan. Teoriaosuudessa käsitellään laivanrakennuksen ja LNG-teknologian perusteita sekä projektinhallinnan ja muutoksenhallinnan keskeisiä periaatteita. Tämä luo pohjan työn toiselle osalle, jossa esitellään haastattelututkimuksen tulokset. Haastattelut on toteutettu henkilöille, jotka työskentelevät LNG-järjestelmien rakentamisessa erilaisissa tehtävissä, kuten suunnittelussa ja tuotannossa. Näiden haastattelujen avulla pyritään saamaan syvällisempi ymmärrys käytännön haasteista, ratkaisuista ja muutoksenhallinnan merkityksestä juuri LNG-järjestelmää rakennettaessa.
Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että merkittävät osa muutoksista aiheutuvasta lisätyöstä johtuu virheellisitä laskelmista, epärealistisista ratkaisuista ja tiedonkulun heikkouksista. Nämä ongelmat johtavat tuotannon viivästymisiin ja ylimääräisiin työvaiheisiin, kuten piirustusten päivityksiin ja jo rakennettujen putkistojen purkamiseen. Toinen keskeinen havainto on virheiden toistuminen. Sarjalaivan aikaisemmassa laivassa havaitut ongelmat eivät aina siirry suunnitteluprosessiin, tai ne ehditään toteuttaa seuraavassa projektissa ennen kuin virheet voidaan korjata, mikä johtuu tiukasta aikataulusta ja rakennusprojektien päällekkäisyyksistä.
Tämän tutkimuksen pohjalta on selkeästi havaittavissa tarve jatkotutkimuksille, joissa keskityttäisiin erityisesti rakennustapojen ja aikataulujen muodostamiseen sekä suunnittelun laadun ja tarkkuuden kehittämiseen järjestelmäkohtaisesti. Aikataulujen muodostamisen näkökulmasta tarvittaisiin syvällisempää ymmärrystä siitä, kuinka projektisuunnitteluun voidaan luoda enemmän joustavuutta odottamattomien muutosten hallitsemiseksi. Tämä edellyttää myös syvempää analyysiä siitä, millaisia ongelmia projektien päällekkäisyydet aiheuttavat ja miten niitä voitaisiin minimoida.
Opinnäytetyö sisältää kaksi pääosaa: teoriaosion ja empiirisen tutkimusosan. Teoriaosuudessa käsitellään laivanrakennuksen ja LNG-teknologian perusteita sekä projektinhallinnan ja muutoksenhallinnan keskeisiä periaatteita. Tämä luo pohjan työn toiselle osalle, jossa esitellään haastattelututkimuksen tulokset. Haastattelut on toteutettu henkilöille, jotka työskentelevät LNG-järjestelmien rakentamisessa erilaisissa tehtävissä, kuten suunnittelussa ja tuotannossa. Näiden haastattelujen avulla pyritään saamaan syvällisempi ymmärrys käytännön haasteista, ratkaisuista ja muutoksenhallinnan merkityksestä juuri LNG-järjestelmää rakennettaessa.
Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että merkittävät osa muutoksista aiheutuvasta lisätyöstä johtuu virheellisitä laskelmista, epärealistisista ratkaisuista ja tiedonkulun heikkouksista. Nämä ongelmat johtavat tuotannon viivästymisiin ja ylimääräisiin työvaiheisiin, kuten piirustusten päivityksiin ja jo rakennettujen putkistojen purkamiseen. Toinen keskeinen havainto on virheiden toistuminen. Sarjalaivan aikaisemmassa laivassa havaitut ongelmat eivät aina siirry suunnitteluprosessiin, tai ne ehditään toteuttaa seuraavassa projektissa ennen kuin virheet voidaan korjata, mikä johtuu tiukasta aikataulusta ja rakennusprojektien päällekkäisyyksistä.
Tämän tutkimuksen pohjalta on selkeästi havaittavissa tarve jatkotutkimuksille, joissa keskityttäisiin erityisesti rakennustapojen ja aikataulujen muodostamiseen sekä suunnittelun laadun ja tarkkuuden kehittämiseen järjestelmäkohtaisesti. Aikataulujen muodostamisen näkökulmasta tarvittaisiin syvällisempää ymmärrystä siitä, kuinka projektisuunnitteluun voidaan luoda enemmän joustavuutta odottamattomien muutosten hallitsemiseksi. Tämä edellyttää myös syvempää analyysiä siitä, millaisia ongelmia projektien päällekkäisyydet aiheuttavat ja miten niitä voitaisiin minimoida.