Motoristen perustaitojen kehittymisen tukeminen 3–6-vuotiailla lapsilla: opas lapsiperheille
Mehtälä, Marianna; Mikola, Petri (2024)
Lataukset:
Mehtälä, Marianna
Mikola, Petri
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121535988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121535988
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa motoristen perustaitojen harjoittamista käsittelevä opas 3–6-vuotiaiden lasten sekä heidän vanhempiensa käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli herättää lasten harjoittelumotivaatiota ja toimia vanhempien apuvälineenä lasten motoristen taitojen harjoittamisen tukemisessa. Toisena tavoitteena oli tarjota Etelä-Savon hyvinvointialueen lasten ja nuorten fysioterapeuteille uusi työkalu tukemaan vanhempien ohjaamista lastensa motoristen taitojen harjoittelun tukemisessa.
Motorinen kehitys vaikuttaa keskeisesti lapsen kasvuun ja kokonaiskehitykseen. Motoristen taitojen harjoittaminen varhaislapsuudessa on tärkeää, koska ne ovat edellytyksenä arkipäiväisistä fyysisistä haasteista selviytymiselle ja itselleen merkityksellisiin asioihin osallistumiselle myöhemmissäkin elämänvaiheissa. Viime vuosina eri tutkimukset ja mittaukset ovat osoittaneet lasten ja nuorten motoristen taitojen heikentymistä. Tutkimuksissa on havaittu vanhempien roolin olevan merkittävä motorisen kehityksen tukemisessa erityisesti varhaislapsuuden aikana, mutta on huomattu myös, että vanhemmilla on tiedonpuutetta lasten motoristen taitojen kehittymisen suhteen.
Opas kehitettiin toimeksiantajan tarpeita ja toiveita kuunnellen. Oppaan sisältö perustuu opinnäytetyön aihetta käsittelevään kirjallisuuteen sekä kansainvälisiin tutkimuksiin. Opasta esitestattiin keräämällä siitä palautetta Webropol-kyselyn avulla lasten ja nuorten fysioterapian, neuvolan sekä tuttavapiirin kautta kohderyhmään sopivilta lapsiperheiltä. Palautteen pohjalta oppaaseen ei ollut tarvetta tehdä muutoksia. Valmis opas koostuu kansilehdestä, sisällysluettelosta, johdannosta, harjoiteosiosta, teoriaosiosta, lähdeluettelosta sekä takakannesta. Tarinamuotoon laadittuun harjoiteosioon on sisällytetty kuusi motorisia perustaitoja kehittävää harjoitetta sekä alkuverryttely ja loppurentoutus.
Oppaasta hyötyvät lasten ja nuorten fysioterapeutit, neuvolan henkilökunta sekä heidän asiakkaansa. Opas innostaa lapsiperheitä liikkumaan yhdessä ja tarjoaa tietoa motorisista perustaidoista, niiden merkityksestä sekä siitä, miten taitojen kehittymistä voi tukea. Jatkossa voisi olla hyödyllistä tutkia motorista kehitystä ja sen tukemista ennen kolmatta ikävuotta tai kuudennen ikävuoden jälkeen, 3‒6-vuotiaiden lasten fyysistä aktiivisuutta tai hienomotoristen taitojen kehittymisen tukemista. This thesis was carried out as a product development process. The purpose of the thesis was to produce a guide on practising of fundamental motor skills for parents and their children between the ages of three and six. The aim of the thesis was to inspire children's motivation for practising and to offer a tool for parents to promote their children's motor skills development. In addition, the aim was to offer a new tool for physiotherapists in the wellbeing services county of South Savo for guiding parents to support their children in practising their motor skills.
Motor development plays a key role in a child's growth and overall development. The practice of motor skills in early childhood is important because they are a prerequisite for coping with everyday physical challenges and participating in personally meaningful activities also later in life. In recent years, various studies and measurements have shown a decline in motor skills in children and adolescents. Research has found that parents play an important role in supporting motor development, especially during early childhood, but it has also been found that parents have lack of knowledge about the development of motor skills in children.
The guide was developed by listening to the needs and wishes of the commissioner and the content was based on literature and international studies. The guide was pretested by collecting feedback through a Webropol questionnaire from suitable families through acquaintances, the clients of physiotherapy and the child health clinic. No changes were needed to the guide based on the feedback. The completed guide consists of a cover page, table of contents, introduction, practice section, theory section, source list and back cover. The exercise section, presented in story format, includes six exercises that develop fundamental motor skills, as well as warm-up and relaxation.
The guide benefits the physiotherapists of children and adolescents, the staff of the child health clinic and their clients. The guide inspires families with children to exercise together and offers information on fundamental motor skills, their importance and how to support the development of skills. In the future, it could be useful to study motor development and its support before the age of three or after the age of six, physical activity in children between the ages of three and six or supporting the development of fine motor skills.
Motorinen kehitys vaikuttaa keskeisesti lapsen kasvuun ja kokonaiskehitykseen. Motoristen taitojen harjoittaminen varhaislapsuudessa on tärkeää, koska ne ovat edellytyksenä arkipäiväisistä fyysisistä haasteista selviytymiselle ja itselleen merkityksellisiin asioihin osallistumiselle myöhemmissäkin elämänvaiheissa. Viime vuosina eri tutkimukset ja mittaukset ovat osoittaneet lasten ja nuorten motoristen taitojen heikentymistä. Tutkimuksissa on havaittu vanhempien roolin olevan merkittävä motorisen kehityksen tukemisessa erityisesti varhaislapsuuden aikana, mutta on huomattu myös, että vanhemmilla on tiedonpuutetta lasten motoristen taitojen kehittymisen suhteen.
Opas kehitettiin toimeksiantajan tarpeita ja toiveita kuunnellen. Oppaan sisältö perustuu opinnäytetyön aihetta käsittelevään kirjallisuuteen sekä kansainvälisiin tutkimuksiin. Opasta esitestattiin keräämällä siitä palautetta Webropol-kyselyn avulla lasten ja nuorten fysioterapian, neuvolan sekä tuttavapiirin kautta kohderyhmään sopivilta lapsiperheiltä. Palautteen pohjalta oppaaseen ei ollut tarvetta tehdä muutoksia. Valmis opas koostuu kansilehdestä, sisällysluettelosta, johdannosta, harjoiteosiosta, teoriaosiosta, lähdeluettelosta sekä takakannesta. Tarinamuotoon laadittuun harjoiteosioon on sisällytetty kuusi motorisia perustaitoja kehittävää harjoitetta sekä alkuverryttely ja loppurentoutus.
Oppaasta hyötyvät lasten ja nuorten fysioterapeutit, neuvolan henkilökunta sekä heidän asiakkaansa. Opas innostaa lapsiperheitä liikkumaan yhdessä ja tarjoaa tietoa motorisista perustaidoista, niiden merkityksestä sekä siitä, miten taitojen kehittymistä voi tukea. Jatkossa voisi olla hyödyllistä tutkia motorista kehitystä ja sen tukemista ennen kolmatta ikävuotta tai kuudennen ikävuoden jälkeen, 3‒6-vuotiaiden lasten fyysistä aktiivisuutta tai hienomotoristen taitojen kehittymisen tukemista.
Motor development plays a key role in a child's growth and overall development. The practice of motor skills in early childhood is important because they are a prerequisite for coping with everyday physical challenges and participating in personally meaningful activities also later in life. In recent years, various studies and measurements have shown a decline in motor skills in children and adolescents. Research has found that parents play an important role in supporting motor development, especially during early childhood, but it has also been found that parents have lack of knowledge about the development of motor skills in children.
The guide was developed by listening to the needs and wishes of the commissioner and the content was based on literature and international studies. The guide was pretested by collecting feedback through a Webropol questionnaire from suitable families through acquaintances, the clients of physiotherapy and the child health clinic. No changes were needed to the guide based on the feedback. The completed guide consists of a cover page, table of contents, introduction, practice section, theory section, source list and back cover. The exercise section, presented in story format, includes six exercises that develop fundamental motor skills, as well as warm-up and relaxation.
The guide benefits the physiotherapists of children and adolescents, the staff of the child health clinic and their clients. The guide inspires families with children to exercise together and offers information on fundamental motor skills, their importance and how to support the development of skills. In the future, it could be useful to study motor development and its support before the age of three or after the age of six, physical activity in children between the ages of three and six or supporting the development of fine motor skills.