Markkinointiviestintäsuunnitelma kotileipomolle Kakkuja kuvitelmista
Latva-Ranto, Elina (2024)
Latva-Ranto, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435881
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella toimeksiantajayrityksen, Kakkuja Kuvitelmista -kotileipomon markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän valittuihin keinoihin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajayritykselle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin. Suunnitteluprosessin vaiheisiin kuuluvat tilanneanalyysi, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään myös niihin markkinointiviestinnän keinoihin, jotka valittiin toimeksiantajayritykselle parhaiten soveltuviksi.
Opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta toimeksiantajayritykselle suunniteltiin markkinointiviestintäsuunnitelma, joka toimii pohjana tulevaisuuden markkinointiviestinnässä. Markkinointiviestinnän rakentamiseen haettiin toimivia tapoja vertailemalla valittujen kilpailijoiden nykytilaa markkinointiviestinnän näkökulmasta. Markkinointikeinoiksi valittiin sosiaalisen median kanavat Instagram, Facebook ja TikTok sekä niihin liittyvä vaikuttajamarkkinointi. Keinoiksi valikoituivat myös verkkosivut, hakukonemarkkinointi, mainonta ja myynninedistäminen. Markkinointiviestinnän suunnittelun tueksi laadittiin myös aikataulutettu vuosikello.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin. Suunnitteluprosessin vaiheisiin kuuluvat tilanneanalyysi, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään myös niihin markkinointiviestinnän keinoihin, jotka valittiin toimeksiantajayritykselle parhaiten soveltuviksi.
Opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta toimeksiantajayritykselle suunniteltiin markkinointiviestintäsuunnitelma, joka toimii pohjana tulevaisuuden markkinointiviestinnässä. Markkinointiviestinnän rakentamiseen haettiin toimivia tapoja vertailemalla valittujen kilpailijoiden nykytilaa markkinointiviestinnän näkökulmasta. Markkinointikeinoiksi valittiin sosiaalisen median kanavat Instagram, Facebook ja TikTok sekä niihin liittyvä vaikuttajamarkkinointi. Keinoiksi valikoituivat myös verkkosivut, hakukonemarkkinointi, mainonta ja myynninedistäminen. Markkinointiviestinnän suunnittelun tueksi laadittiin myös aikataulutettu vuosikello.