Uuden työntekijän perehdyttäminen varastossa hyödyntäen perehdytysvideoita
Keyriläinen, Veeti (2024)
Keyriläinen, Veeti
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435820
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia perehdytysvideoiden merkitystä varastoympäristössä uuden työntekijän näkökulmasta. Aluksi käydään läpi varastoon ja perehdyttämiseen liittyvää teoriaa, jonka jälkeen selostetaan perehdytysvideoiden koko prosessi alusta loppuun. Lopuksi selostetaan tutkimustulokset, kehitystarpeet ja pohditaan perehdyttämisen tulevaisuutta.
Työ toteutettiin asiakasyrityksen varastossa, jossa tekijä työskentelee. Tekijän työnantaja on asiakkaan yhteistyökumppani. Perehdytysvideot tuottivat asiakkaan yhteistyökumppanin omistama kuvausyritys, joka tuottaa digiperehdytyssisältöä.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 12 uutta työntekijää, jotka aloittivat työt asiakkaan varastossa syys-lokakuun alussa 2024. Heille lähetettiin linkit perehdytysvideoihin ennen töiden alkua ja perehtymisjakson jälkeen heitä haastateltiin videoihin liittyen työpaikalla. Työssä käytettiin myös havainnointia tutkimusmenetelmänä eli havainnoitiin kaikkea sitä, mikä liittyi perehdytysvideoihin ja perehdytykseen. Sen pohjalta haastattelukysymykset syntyivät. Työn tarkoitus on haastateltavien vastausten perusteella saada selville, mikä perehdytysvideoissa oli hyvää, huonoa ja miten niitä voidaan kehittää paremmiksi.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että pääsääntöisesti uudet työntekijät pitivät perehdytysvideoista, ja niistä oli hyötyä itse perehtymisessä. Tuloksista saatiin myös selville, mitkä asiat tuottivat hankaluuksia videoihin liittyen ja millaisia kehitystarpeita videot vaativat, jotta niistä voidaan tehdä parempia. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että perehdytysvideot kaipaavat kehittämistä ja niitä tullaan kehittämään palautteen pohjalta. Tutkimuksesta on tarkoitus olla hyötyä asiakkaalle, kuvausyritykselle, yhteistyökumppanille sekä uusille työntekijöille.
Työ toteutettiin asiakasyrityksen varastossa, jossa tekijä työskentelee. Tekijän työnantaja on asiakkaan yhteistyökumppani. Perehdytysvideot tuottivat asiakkaan yhteistyökumppanin omistama kuvausyritys, joka tuottaa digiperehdytyssisältöä.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 12 uutta työntekijää, jotka aloittivat työt asiakkaan varastossa syys-lokakuun alussa 2024. Heille lähetettiin linkit perehdytysvideoihin ennen töiden alkua ja perehtymisjakson jälkeen heitä haastateltiin videoihin liittyen työpaikalla. Työssä käytettiin myös havainnointia tutkimusmenetelmänä eli havainnoitiin kaikkea sitä, mikä liittyi perehdytysvideoihin ja perehdytykseen. Sen pohjalta haastattelukysymykset syntyivät. Työn tarkoitus on haastateltavien vastausten perusteella saada selville, mikä perehdytysvideoissa oli hyvää, huonoa ja miten niitä voidaan kehittää paremmiksi.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että pääsääntöisesti uudet työntekijät pitivät perehdytysvideoista, ja niistä oli hyötyä itse perehtymisessä. Tuloksista saatiin myös selville, mitkä asiat tuottivat hankaluuksia videoihin liittyen ja millaisia kehitystarpeita videot vaativat, jotta niistä voidaan tehdä parempia. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että perehdytysvideot kaipaavat kehittämistä ja niitä tullaan kehittämään palautteen pohjalta. Tutkimuksesta on tarkoitus olla hyötyä asiakkaalle, kuvausyritykselle, yhteistyökumppanille sekä uusille työntekijöille.