Miten oppimisvaikeudet näkyvät meissä : kokemuksia siitä, miten oppimisvaikeudet on otettu huomioon ennen ja miten ne otetaan huomioon nyt
Korpela, Iida; Alapukki, Pauliina (2024)
Korpela, Iida
Alapukki, Pauliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335624
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli oppimisvaikeudet ja miten ne on otettu huomioon ennen ja miten ne otetaan huomioon nyt. Opinnäytetyön aihe syntyi siitä, että oppimisvaikeudet ovat meille aiheena omista kokemuksista tuttuja ja siksi hyvin läheinen aihe. Halusimme katsoa aihetta siitä näkökulmasta, miten oppimisvaikeudet on otettu huomioon kouluympäristössä ja miten niitä otetaan huomioon myös työelämässä.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen ja se toteutettiin henkilöhaastatteluina, jotka olivat anonyymeja. Kyselylomakkeet lähetettiin sähköpostin kautta. Kyselylomake oli opinnäytetyöntekijöiden itse suunnittelema. Haastattelimme henkilöitä eri osa-alueista, jotka olivat omakohtaisista kokemuksista ja osa vanhemman näkökulmasta, jonka lapsella on oppimisvaikeus. Kolmas osa vastasi ammattihenkilön näkökulmasta. Haastateltavina oli rippikoulun nuoriso ohjaajia ja järjestötyöntekijä. Opinnäytetyössä ovat liitteenä kyselylomakkeet, jossa näkyvät kaikki haastattelukysymykset.
Opinnäytetyössä halusimme kuvailla, kuinka oppimisvaikeudet otetaan nykyään huomioon koulussa ja rippikoulussa verrattuna ennen. Syvennyimme myös siihen, miten oppimisvaikeudet näkyvät työelämässä. Perehdymme myös siihen, miten oppimisvaikeudet vaikuttavat mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön.
Opinnäytetyö sisältää kyselomakkeiden analysoinnin lisäksi myös teoriatietoa oppimisvaikeuksista kuten luki- ja kirjoittamisvaikeudet, hahmottamisvaikeudet ja matemaattiset vaikeudet. Avaamme myös käsitettä oppimisvaikeus. Tuomme myös esille, mitä erilaisia apuvälineitä on käytettävissä ja mistä niitä voi saada.
Haasteena opinnäytetyössä oli kyselylomakkeiden vastauksien saanti sekä kuinka kattavasti vastauksia tulisi. Loppujen lopuksi saimme kattavasti vastauksia ja kyselylomakkeisiin vastanneita kertyikin neljätoista kappaletta.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen ja se toteutettiin henkilöhaastatteluina, jotka olivat anonyymeja. Kyselylomakkeet lähetettiin sähköpostin kautta. Kyselylomake oli opinnäytetyöntekijöiden itse suunnittelema. Haastattelimme henkilöitä eri osa-alueista, jotka olivat omakohtaisista kokemuksista ja osa vanhemman näkökulmasta, jonka lapsella on oppimisvaikeus. Kolmas osa vastasi ammattihenkilön näkökulmasta. Haastateltavina oli rippikoulun nuoriso ohjaajia ja järjestötyöntekijä. Opinnäytetyössä ovat liitteenä kyselylomakkeet, jossa näkyvät kaikki haastattelukysymykset.
Opinnäytetyössä halusimme kuvailla, kuinka oppimisvaikeudet otetaan nykyään huomioon koulussa ja rippikoulussa verrattuna ennen. Syvennyimme myös siihen, miten oppimisvaikeudet näkyvät työelämässä. Perehdymme myös siihen, miten oppimisvaikeudet vaikuttavat mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön.
Opinnäytetyö sisältää kyselomakkeiden analysoinnin lisäksi myös teoriatietoa oppimisvaikeuksista kuten luki- ja kirjoittamisvaikeudet, hahmottamisvaikeudet ja matemaattiset vaikeudet. Avaamme myös käsitettä oppimisvaikeus. Tuomme myös esille, mitä erilaisia apuvälineitä on käytettävissä ja mistä niitä voi saada.
Haasteena opinnäytetyössä oli kyselylomakkeiden vastauksien saanti sekä kuinka kattavasti vastauksia tulisi. Loppujen lopuksi saimme kattavasti vastauksia ja kyselylomakkeisiin vastanneita kertyikin neljätoista kappaletta.
