Aloittelijasta ammattimyyjäksi: perehdyttämisen kehittäminen autoalalla
Ponsimaa, Bettina (2024)
Ponsimaa, Bettina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335725
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Työn avulla automyyjän
perehdytysprosessia kehitettiin siten, että sekä työntekijän että organisaation hyödyt maksimoitiin. Opinnäytetyön lähtökohtana oli tarve kehittää autoalan perehdytystä toimintatapojen jatkuvassa muutoksessa. Työn tarkoituksena oli käsitellä perehdytystä eri näkökulmista ja tarjota autoalan organisaatioille perehdytysprosessi, jossa oppimisen ja kehittymisen vaatimukset on otettu huomioon.
Opinnäytetyö koostuu useista vaiheista. Työn pohjustukseksi määriteltiin autoalan erityispiirteet sekä automyyjän perehdytysprosessi, minkä jälkeen perehdyttämistä ja sen vaiheita käsitellään yleisellä tasolla. Automyyjän perehdyttämistä kehitettiin hyödyntämällä oppimisteorioita.
Lopputuloksena perehdytysprosessia kehitettiin siten, että se sisältää mahdollisuuksia arvioida perehdytysprosessia ja työntekijän kehittymistä kokonaisuutena. Tehdyn perusteella voidaan todeta, että hyvin hoidetusta perehdytyksestä on hyötyä sekä organisaatiolle että työntekijälle. Yleinen prosessi mahdollistaa kehittämistoimenpiteiden soveltamisen muissakin autoalan tehtävissä ja jopa muilla aloilla. Kysely- ja arviointilomakkeet voidaan muokata erilaisiin työtehtäviin sopiviksi.
perehdytysprosessia kehitettiin siten, että sekä työntekijän että organisaation hyödyt maksimoitiin. Opinnäytetyön lähtökohtana oli tarve kehittää autoalan perehdytystä toimintatapojen jatkuvassa muutoksessa. Työn tarkoituksena oli käsitellä perehdytystä eri näkökulmista ja tarjota autoalan organisaatioille perehdytysprosessi, jossa oppimisen ja kehittymisen vaatimukset on otettu huomioon.
Opinnäytetyö koostuu useista vaiheista. Työn pohjustukseksi määriteltiin autoalan erityispiirteet sekä automyyjän perehdytysprosessi, minkä jälkeen perehdyttämistä ja sen vaiheita käsitellään yleisellä tasolla. Automyyjän perehdyttämistä kehitettiin hyödyntämällä oppimisteorioita.
Lopputuloksena perehdytysprosessia kehitettiin siten, että se sisältää mahdollisuuksia arvioida perehdytysprosessia ja työntekijän kehittymistä kokonaisuutena. Tehdyn perusteella voidaan todeta, että hyvin hoidetusta perehdytyksestä on hyötyä sekä organisaatiolle että työntekijälle. Yleinen prosessi mahdollistaa kehittämistoimenpiteiden soveltamisen muissakin autoalan tehtävissä ja jopa muilla aloilla. Kysely- ja arviointilomakkeet voidaan muokata erilaisiin työtehtäviin sopiviksi.