Matka- ja kululaskujärjestelmän hyödyntäminen hiilijalanjälkilaskennassa
Yliheljo, Sini (2024)
Yliheljo, Sini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335745
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi yritykset tekevät kestävyysraportointia sekä mitä hyötyjä matka- ja kululaskujärjestelmä voi tuoda yrityksen päästölaskentaan ja tätä kautta hiilijalanjälkilaskentaan. Työelämälähtöisenä kontaktina opinnäytetyössä toimi Renance – Automated Financial Services Oy, joka on kehittänyt matkalaskujärjestelmän nimeltä Bezala. Bezalaa hyödynnettiin opinnäytetyössä esimerkkinä matkalaskujärjestelmästä, jossa on käytössä päästölaskuri kasvihuonekaasupäästöille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui kolmesta pääluvusta, jotka olivat matka- ja kulujärjestelmän rooli yrityksen taloushallinnossa, kestävyysraportointi yrityksissä sekä yrityksen hiilijalanjälki. Ensimmäisessä luvussa käytiin läpi matka- ja kululaskuprosessi ja toinen luku keskittyi vastuullisuuden ja kestävyyden tarkasteluun yrityksen näkökulmasta, sisältäen kestävän rahoituksen toimintasuunnitelman sekä kestävyysraportointidirektiivin. Kolmas luku käsitteli yrityksen hiilijalanjälkeä ja päästölaskentaa GHG-protokollan mukaisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistokeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluita. Haastateltavina oli kaksi asiantuntijaa ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina marraskuussa 2024. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada kokonaiskuva matka- ja kululaskujärjestelmän käytön hyödyistä päästölaskentaan sekä datan keräämiseen.
Haastatteluiden tulosten pohjalta voitiin todeta matkalaskujärjestelmän käytön helpottavan yritysten työmatkustuksesta aiheutuvan päästödatan keräämistä. Päästölaskuri sopii käytettäväksi niin isoille kuin pienille yrityksille, mutta suurimman hyödyn siitä saavat yritykset, jotka ovat velvollisia raportoimaan päästöistään. Päästölaskuri on ollut käytössä vasta vähän aikaa, eikä sen pohjalta voida todeta vielä mitattuun tietoon perustuvia tuloksia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui kolmesta pääluvusta, jotka olivat matka- ja kulujärjestelmän rooli yrityksen taloushallinnossa, kestävyysraportointi yrityksissä sekä yrityksen hiilijalanjälki. Ensimmäisessä luvussa käytiin läpi matka- ja kululaskuprosessi ja toinen luku keskittyi vastuullisuuden ja kestävyyden tarkasteluun yrityksen näkökulmasta, sisältäen kestävän rahoituksen toimintasuunnitelman sekä kestävyysraportointidirektiivin. Kolmas luku käsitteli yrityksen hiilijalanjälkeä ja päästölaskentaa GHG-protokollan mukaisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistokeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluita. Haastateltavina oli kaksi asiantuntijaa ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina marraskuussa 2024. Haastatteluiden tarkoituksena oli saada kokonaiskuva matka- ja kululaskujärjestelmän käytön hyödyistä päästölaskentaan sekä datan keräämiseen.
Haastatteluiden tulosten pohjalta voitiin todeta matkalaskujärjestelmän käytön helpottavan yritysten työmatkustuksesta aiheutuvan päästödatan keräämistä. Päästölaskuri sopii käytettäväksi niin isoille kuin pienille yrityksille, mutta suurimman hyödyn siitä saavat yritykset, jotka ovat velvollisia raportoimaan päästöistään. Päästölaskuri on ollut käytössä vasta vähän aikaa, eikä sen pohjalta voida todeta vielä mitattuun tietoon perustuvia tuloksia.