15 minuutin kaupunki maakuntakaavoituksen tukena
Kouhia, Pasi (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435791
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustana on Uusimaa-kaava 2050:n jälkeen aloitetun maakuntakaavatyön kehittämistarpeet. Uusimaa-kaava 2050:n tavoitteena on ohjata väestönkasvua ja yhdyskuntarakenteen kehitystä kestävästi, mutta työkalut kestävän aluerakenteen tunnistamiseksi vaativat kehittämistä. Työn tavoitteena oli luoda menetelmä, jonka avulla voidaan tunnistaa 15 minuutin kaupungin periaatteiden mukaisia alueita kävellen ja pyöräillen. Tämä auttaisi kasvun kestävää ohjaamista laatiessa tulevia maakuntakaavoja. Työn tilaajan toimi Uudenmaan liitto.
Työ toteutettiin hyödyntämällä paikkatietoanalyysiä. Työssä analysoitiin kolmea erilaista kuntaa (Raasepori, Loviisa ja Espoo) käyttäen Digiroad-liikenneverkkoa ja Tilastokeskuksen yritys- ja toimipaikkarekisteriä. Paikkatieto-ohjelmalla luotiin saavutettavuusvyöhykkeitä, jotka yhdistettiin määriteltyjen palvelukategorioiden perusteella. Vyöhykkeitä analysoitiin suhteessa 15 minuutin kaupungin vaatimuksiin, ja menetelmän toimivuutta arvioitiin kokouksissa asiantuntijoiden kanssa.
Tulokset osoittivat, että Espoon keskusta-alueet täyttävät 15 minuutin kaupungin kriteerit kattavasti, kun taas Raaseporissa ja Loviisassa saavutettavuudessa on puutteita erityisesti hajanaisilla alueilla. Konsepti tukee kestävän yhdyskuntarakenteen tunnistamista ja kehittämispotentiaalia. Lisäksi havaittiin, että paikalliset erot edellyttävät analyysimenetelmän mukauttamista ja joukkoliikenteen vaikutusten sisällyttämistä analyysin tulevassa kehittämisessä.
Johtopäätöksenä todetaan, että 15 minuutin kaupungin konsepti soveltuu maakuntakaavoituksen tueksi ja tarjoaa uuden tarkastelumenetelmän yhdyskuntarakenteen suunnitteluun. Menetelmää on kehitettävä tarkempien tulosten ja paremman toistettavuuden varmistamiseksi. Jatkotyössä ehdotetaan analyysin toistamista laajemmilla alueilla sekä joukkoliikenteen kattavuuden syvempää analyysia.
Työ toteutettiin hyödyntämällä paikkatietoanalyysiä. Työssä analysoitiin kolmea erilaista kuntaa (Raasepori, Loviisa ja Espoo) käyttäen Digiroad-liikenneverkkoa ja Tilastokeskuksen yritys- ja toimipaikkarekisteriä. Paikkatieto-ohjelmalla luotiin saavutettavuusvyöhykkeitä, jotka yhdistettiin määriteltyjen palvelukategorioiden perusteella. Vyöhykkeitä analysoitiin suhteessa 15 minuutin kaupungin vaatimuksiin, ja menetelmän toimivuutta arvioitiin kokouksissa asiantuntijoiden kanssa.
Tulokset osoittivat, että Espoon keskusta-alueet täyttävät 15 minuutin kaupungin kriteerit kattavasti, kun taas Raaseporissa ja Loviisassa saavutettavuudessa on puutteita erityisesti hajanaisilla alueilla. Konsepti tukee kestävän yhdyskuntarakenteen tunnistamista ja kehittämispotentiaalia. Lisäksi havaittiin, että paikalliset erot edellyttävät analyysimenetelmän mukauttamista ja joukkoliikenteen vaikutusten sisällyttämistä analyysin tulevassa kehittämisessä.
Johtopäätöksenä todetaan, että 15 minuutin kaupungin konsepti soveltuu maakuntakaavoituksen tueksi ja tarjoaa uuden tarkastelumenetelmän yhdyskuntarakenteen suunnitteluun. Menetelmää on kehitettävä tarkempien tulosten ja paremman toistettavuuden varmistamiseksi. Jatkotyössä ehdotetaan analyysin toistamista laajemmilla alueilla sekä joukkoliikenteen kattavuuden syvempää analyysia.