Kyberturvallisuus hoitotyössä : sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoturvaosaamisen vahvistaminen
Mäntymäki, Juuso (2024)
Mäntymäki, Juuso
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121535903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121535903
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden kyberturvallisuustietoisuutta ja kehittää heidän valmiuksiaan soveltaa kyberturvallisuuden periaatteita hoitotyön arjessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa terveydenhuollon hoitohenkilökunnan tietosuoja- ja kyberturvallisuustietoisuutta sekä hyödyntää saatuja tietoja kohdennetun opetusmateriaalin kehittämisessä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten opetusmateriaali ja siihen liittyvä luento vaikuttivat sairaanhoitajaopiskelijoiden kyberturvallisuustietämykseen. Työn toimeksiantajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin teoreettista viitekehystä, joka perustui ajankohtaisiin lähteisiin kyberturvallisuudesta erityisesti terveydenhuollon kontekstissa. Näiden pohjalta laadittiin opetusmateriaali, joka esiteltiin luennolla sairaanhoitajaopiskelijoille. Luentoon osallistuneilta opiskelijoilta kerättiin anonyymiä palautetta, jonka avulla arvioitiin opetusmateriaalin ja luennon onnistumista.
Tulokset osoittivat, että opiskelijat kokivat luennon selkeäksi ja hyödylliseksi, ja erityisesti käytännön esimerkit tukivat oppimista. Palautteen perusteella opiskelijat kokivat ymmärtävänsä kyberturvallisuuden merkityksen hoitotyössä aiempaa paremmin ja arvioivat, että heidän tietämyksensä oli parantunut merkittävästi koulutuksen jälkeen.
Opinnäytetyö vahvisti, että sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattu kyberturvallisuuskoulutus on sekä tarpeellista että vaikuttavaa. Se edistää opiskelijoiden valmiuksia suojata potilastietoja, tunnistaa kyberuhkia ja toimia tietoturvallisesti. Tulokset korostavat, että kyberturvallisuus tulisi sisällyttää osaksi sairaanhoitajakoulutusta, jotta tulevat ammattilaiset voivat vastata digitalisoituvan terveydenhuollon vaatimuksiin ja ylläpitää potilasturvallisuutta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin teoreettista viitekehystä, joka perustui ajankohtaisiin lähteisiin kyberturvallisuudesta erityisesti terveydenhuollon kontekstissa. Näiden pohjalta laadittiin opetusmateriaali, joka esiteltiin luennolla sairaanhoitajaopiskelijoille. Luentoon osallistuneilta opiskelijoilta kerättiin anonyymiä palautetta, jonka avulla arvioitiin opetusmateriaalin ja luennon onnistumista.
Tulokset osoittivat, että opiskelijat kokivat luennon selkeäksi ja hyödylliseksi, ja erityisesti käytännön esimerkit tukivat oppimista. Palautteen perusteella opiskelijat kokivat ymmärtävänsä kyberturvallisuuden merkityksen hoitotyössä aiempaa paremmin ja arvioivat, että heidän tietämyksensä oli parantunut merkittävästi koulutuksen jälkeen.
Opinnäytetyö vahvisti, että sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattu kyberturvallisuuskoulutus on sekä tarpeellista että vaikuttavaa. Se edistää opiskelijoiden valmiuksia suojata potilastietoja, tunnistaa kyberuhkia ja toimia tietoturvallisesti. Tulokset korostavat, että kyberturvallisuus tulisi sisällyttää osaksi sairaanhoitajakoulutusta, jotta tulevat ammattilaiset voivat vastata digitalisoituvan terveydenhuollon vaatimuksiin ja ylläpitää potilasturvallisuutta.