Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Maksullisen pyöräpysäköinnin palvelujen nykytila ja potentiaali : case Kuopion pyörätalli

Pakarinen, Eveliina (2024)

Avaa tiedosto
Pakarinen_Eveliina.pdf (1.556Mt)
Lataukset: 


Pakarinen, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121535934
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia maksullisen pyöräpysäköinnin palveluja ja niiden potentiaalia. Aihetta lähestyttiin nykytilakartoituksen, olemassa olevien palvelujen ja aiempien kokeilujen kokemuksien, sekä liikkujien kyselytutkimuksen kautta. Työn toimeksiantajina toimivat Kuopion kaupungin kunnallisteknisen suunnittelun osasto sekä Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikennejärjestelmäyksikkö. Työn aikana kerättyä tietoa on tarkoitus hyödyntää Kuopiossa maksullisen pyöräpysäköinnin palvelun aloittamisen pohdinnassa ja suunnittelussa. Pohjois-Savon ELY-keskukselle ajankohtaisen tiedon kerääminen esimerkiksi uusiin liikkumisen palveluihin liittyen on tärkeä osa tehtäviä, ja opinnäytetyö toimii heille nykytilaselvityksenä maksullisen pysäköinnin aiheeseen liittyen.

Työn metodeina olivat kirjallisuustutkimus, haastattelut ja verkkokyselytutkimus. Kirjallisuustutkimuksessa selvitettiin tietoa aiheeseen aiemmin tehdyistä tutkimuksista ja selvityksistä, nykyisestä palvelutarjonnasta sekä aiemmista suomalaisista kokeiluista. Haastatteluita järjestettiin viisi – niiden kautta tutkittiin asiantuntijoiden näkemyksiä maksullisten pyöräpysäköintipalveluiden potentiaalista sekä kerättiin valituista case-palveluista tietoja ja kokemuksia. Case-palveluiksi valittiin Hämeenlinnan Pysäköinti Oy:n pysäköintilaitos Pöölin maksullinen pyöräpysäköinti, Uumajan kunnan keskustan pyörätalli, Forum Virium Helsingin Bikeloop-pyöräkonttikokeilu sekä Lahden kaupungin matkakeskuksen pyörätallikokeilu. Kyselytutkimuksen kautta tutkittiin pyöräilijöiden pyöräilytottumuksia ja toiveita maksullisen pysäköintitilan ominaisuuksiin ja tarjottaviin lisäpalveluihin sekä mahdolliseen hintaan liittyen.

Tutkimuksessa ilmeni, että maksullisella pyöräpysäköinnillä on potentiaalia asukas-, työpaikka- sekä liityntäpysäköinnissä. Pysäköinnin maksullisuuden tavoitteena voi olla palvelun kulujen kattaminen, käytön ohjaus tai kulunvalvonnan suorittaminen. Maksullisen pysäköinnin tulee tarjota ilmaiseen verrattuna jotain lisäarvoa, jotta se voi toimia. Olemassa olevat palvelut ovat menestyneet ja tarjotut lisäpalvelut ovat olleet suosittuja, mutta kokeiluissa ongelmaksi on usein muodostunut aika. Kyselytutkimukseen vastanneista 140 henkilöstä 22 % ilmoitti olevansa valmiita maksamaan laadukkaasta pysäköinnistä. Eniten pyöräilijöitä kiinnostaa pysäköinnin turvallisuustekijät kuten pysäköintitilan lukitus ja valvonta, sekä pyörän pesuun ja huoltoon liittyvät lisäpalvelut. Kalliimpia pyörätyyppejä käyttävät olivat hieman muita kiinnostuneempia maksullisesta pysäköinnistä. Reiluksi pysäköinnin hinnaksi arvioitiin 1–2 €/vrk ja 9–10 €/kk.

Laadukkailla, lisäarvoa tarjoavilla maksullisilla pysäköintipalveluilla voisi olla pyöräilyn luotettavuuden ja mukavuuden lisäämisen kautta positiivinen vaikutus pyöräilyn määrään. Kaikki pyöräilijät eivät kuitenkaan ole kiinnostuneita maksamaan pysäköinnistä, ja maksullisten palveluiden lisäksi on tärkeää tarjota laadukasta ja turvallista ilmaista pysäköintiä, jotta pysäköinnin maksullisuus ei tuota kynnystä pyöräilylle.
 
The aim of this thesis was to research paid bicycle parking services and their potential. The topic was approached through studying the present situation of paid bicycle parking, the experiences of existing services and previously done trials, and a mobility survey. The thesis was co-commissioned by the city of Kuopio and the traffic systems unit of the Centre for Economic Development, Transport and the Environment (ELY-centre) of North Savo. The information collected during the thesis is meant to be used in Kuopio as a basis for the preliminary planning of a potential new paid bicycle parking service. For the ELY-centre keeping updated on recent developments in the field of mobility services is crucial, and this thesis itself will be used as a report on the topic of the current situation of paid bicycle parking.
The methods of the thesis were literature review, interviews and an online survey. The literature review examined research and reports previously done on the topic, current service offerings and previous Finnish paid bicycle parking trials. Five interviews were conducted to survey experts’ views on the potential of paid bicycle parking services and to collect information on selected “case” services and their experiences. These cases were Hämeenlinnan Pysäköinti Oy’s paid bicycle parking in Pööli, the Umeå city center bike garage, Forum Virium Helsinki’s Bikeloop bicycle container trial and Lahti city’s travel hub bike garage trial. The survey explored cyclists’ cycling habits, wishes related to the features and extra services offered in paid bicycle parking, as well as the potential price of said parking.
It was found that paid bicycle parking services have potential uses in residential, employee and “park and ride” contexts. The goals of requiring payment for bicycle parking can be covering the costs of providing service, directing the use of the service or access control. In order to work, paid bicycle parking has to offer more value than free parking. Existing services have found success and offered extra services have been popular, but in the case of trials, time limits have often become an issue. Of the 140 survey respondents 22 % stated they were ready to pay for high-quality parking. When it comes to the parking facilities, respondents were most interested in safety factors like locking and surveillance of the space, as well as extra services related to washing and maintaining a bicycle. Cyclists using more expensive types of bikes were slightly more interested in paid parking. As for the cost, 1-2 € per day and 9-10 € per week were estimated to be fair.
High-quality paid parking services that offer extra value could, through improving the reliability and comfortability of cycling, have a positive impact on the amount of cycling. However, not all cyclists are interested in paying for parking, and so it is important to offer high-quality and safe free parking in addition to paid parking to avoid the cost of parking becoming a barrier to cycling.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste