Opas lehdistötiedotteen laatimiseen : Etelä-Pohjanmaan toimittajien ja tapahtumajärjestäjien näkemyksiä lehdistötiedotteista ja mediasuhteista
Piisalo, Heidi (2024)
Piisalo, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636096
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin lehdistötiedotteisiin liittyviä kokemuksia, käytäntöjä ja asenteita eteläpohjalaisten tapahtumajärjestäjien ja toimittajien näkökulmasta. Lehdistötiedote on yksi mediaviestinnän kulmakivistä ja tärkeä työväline kulttuurituottajalle, joka pyrkii tiedotteen avulla tavoittamaan yleisönsä. Tähän ansaittu mediajulkisuus on nopea ja kustannustehokas tapa. Toimivan ja mediaan läpi pääsevän lehdistötiedotteen laatiminen on kuitenkin haastavaa, mikäli tehtävään ei ole koulutusta tai tietoa median toimintatavoista ei ole. Hyvin laaditun lehdistötiedotteen avulla on nykyään entistä helpompi saada oma viestinsä läpi mediaan, sillä toimittajat joutuvat nopeutuneen työtahdin takia hyödyntämään niitä työssään entistä enemmän.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lehdistötiedotteita koskevia aihealueita sekä organisaation että toimittajan näkökulmasta. Organisaation osalta käsitellään mediaviestintää sekä mediajulkisuutta ja motiiveja sen tavoittelemisen takana. Toimittajan näkökulmasta keskityttiin toimittajan työnkuvaan, siinä tapahtuneisiin muutoksiin sekä uutisvalintaan vaikuttaviin tekijöihin.
Empiiristä aineistoa kerättiin monimenetelmällisellä tutkimuksella, joka koostui määrällisestä ja laadullisesta tutkimuksesta. Määrällinen tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, johon vastasi 29 tapahtumajärjestäjää tai luovan alan toimijaa. Laadullinen tutkimus koostui haastatteluista, ja haastateltavat koostuivat kolmesta Etelä-Pohjanmaan alueella toimivan paikallis- ja kaupunkilehden toimittajasta.
Teemahaastatteluilla saatiin ajankohtaista tietoa paikallis- ja kaupunkilehtien toimittajien uutisvalintaan vaikuttavista tekijöistä. Haastatteluista selvisi, että uutiskriteereistä tärkein on paikallisuus. Ilmeni, että toimittajilla ja toimituksilla on omanlaisiaan kriteereitä uutisvalinnalle, minkä takia tiedotteita lähettävien tahojen on tärkeää tuntea omat avainmediansa. Verkkokyselyn tulosten perusteella paikalliset tapahtumajärjestäjät tunnistavat hyvän tiedotteen piirteet ja lähettävät tiedotteita säännöllisesti.
Osana opinnäytetyötä laadittiin selkeä opas lehdistötiedotteen kirjoittamiseen, jota voivat hyödyntää opiskelijat sekä erilaiset organisaatiot ja toimijat.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lehdistötiedotteita koskevia aihealueita sekä organisaation että toimittajan näkökulmasta. Organisaation osalta käsitellään mediaviestintää sekä mediajulkisuutta ja motiiveja sen tavoittelemisen takana. Toimittajan näkökulmasta keskityttiin toimittajan työnkuvaan, siinä tapahtuneisiin muutoksiin sekä uutisvalintaan vaikuttaviin tekijöihin.
Empiiristä aineistoa kerättiin monimenetelmällisellä tutkimuksella, joka koostui määrällisestä ja laadullisesta tutkimuksesta. Määrällinen tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, johon vastasi 29 tapahtumajärjestäjää tai luovan alan toimijaa. Laadullinen tutkimus koostui haastatteluista, ja haastateltavat koostuivat kolmesta Etelä-Pohjanmaan alueella toimivan paikallis- ja kaupunkilehden toimittajasta.
Teemahaastatteluilla saatiin ajankohtaista tietoa paikallis- ja kaupunkilehtien toimittajien uutisvalintaan vaikuttavista tekijöistä. Haastatteluista selvisi, että uutiskriteereistä tärkein on paikallisuus. Ilmeni, että toimittajilla ja toimituksilla on omanlaisiaan kriteereitä uutisvalinnalle, minkä takia tiedotteita lähettävien tahojen on tärkeää tuntea omat avainmediansa. Verkkokyselyn tulosten perusteella paikalliset tapahtumajärjestäjät tunnistavat hyvän tiedotteen piirteet ja lähettävät tiedotteita säännöllisesti.
Osana opinnäytetyötä laadittiin selkeä opas lehdistötiedotteen kirjoittamiseen, jota voivat hyödyntää opiskelijat sekä erilaiset organisaatiot ja toimijat.