Opas ADHD-oireisen lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen tukemiseen
Lehtinen, Jenni (2024)
Lehtinen, Jenni
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335703
Tiivistelmä
ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö on tullut näkyvämmäksi kouluarjessa. ADHD-oireita omaavilla lapsilla on useimmiten eriasteisia haasteita koulunkäynnissä. Kouluarjesta selviytymiseen tarvitaan erilaisia tukimenetelmiä, jotka auttavat ADHD- oireisten lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymisessä.
Tämän opinnäytetyön aiheena on ADHD-oireisen lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen tukeminen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin alakouluikäisten lasten tyypillisimpiä kehitysvaiheita, ADHD-oireita alakouluiässä sekä sitä, miten ADHD-oireilu vaikuttaa alakouluikäisten lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitoihin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Tilaajana ja työelämäyhteytenä toimi Pirkanmaalla sijaitseva alakoulu. Toiminnallisessa osuudessa kerättiin opas ADHD-oireisen lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen tukemiseen. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tukena toteutettiin kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksellisessa osuudessa toteutettiin sähköinen Webropol-kysely alakouluikäisten lasten opettajien omista kokemuksista ADHD-oireilun näkyvyydestä koululuokissa sekä siitä, minkälaisia kokemuksia opettajilla oli ADHD-oireisten lasten opettamisesta työurallaan. Lisäksi kyselyssä selvitettiin, minkälaisia tukimenetelmiä opettajilla on käytössään vuorovaikutus- ja tunnetaitojen tukemiseen. Tilaajalle lähetettiin kysely, joka kohdistettiin alakoulun opettajille. Kyselyyn vastasi kolme opettajaa.
Opettajien kokemusten perusteella hankalimpia tilanteita kouluarjessa on lasten impulsiivinen käytös, joka johtaa ristiriitoihin oppilaiden välillä. Tilanteet kärjistyvät nopeasti, minkä vuoksi niihin ei ehditä aina reagoimaan. Opettajat kertoivat oirehdinnan näkyvän myös levottomuutena ja luokassa vaelteluna. Levottomuuden koettiin haittaavan muiden työrauhaa, mikä aiheutti kiistoja oppilaiden välille. Näiden vastausten pohjalta oppaan sisältö ja menetelmät alkoivat rakentua.
Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena valmistui NEPSY Neuvokas -opas ADHD-oireisen lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen tukemiseen. Oppaan tekemiseen käytettiin apuna opettajien kokemuksia ja toiveita kyselyn vastausten perusteella sekä menetelmäkirjallisuutta ja verkkolähteitä. Valmis opas sisältää opettajien työkaluksi erilaisia menetelmiä, joilla ADHD-oireisten lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitoja voidaan tukea oppimisympäristössä.
Tämän opinnäytetyön aiheena on ADHD-oireisen lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen tukeminen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin alakouluikäisten lasten tyypillisimpiä kehitysvaiheita, ADHD-oireita alakouluiässä sekä sitä, miten ADHD-oireilu vaikuttaa alakouluikäisten lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitoihin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Tilaajana ja työelämäyhteytenä toimi Pirkanmaalla sijaitseva alakoulu. Toiminnallisessa osuudessa kerättiin opas ADHD-oireisen lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen tukemiseen. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tukena toteutettiin kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksellisessa osuudessa toteutettiin sähköinen Webropol-kysely alakouluikäisten lasten opettajien omista kokemuksista ADHD-oireilun näkyvyydestä koululuokissa sekä siitä, minkälaisia kokemuksia opettajilla oli ADHD-oireisten lasten opettamisesta työurallaan. Lisäksi kyselyssä selvitettiin, minkälaisia tukimenetelmiä opettajilla on käytössään vuorovaikutus- ja tunnetaitojen tukemiseen. Tilaajalle lähetettiin kysely, joka kohdistettiin alakoulun opettajille. Kyselyyn vastasi kolme opettajaa.
Opettajien kokemusten perusteella hankalimpia tilanteita kouluarjessa on lasten impulsiivinen käytös, joka johtaa ristiriitoihin oppilaiden välillä. Tilanteet kärjistyvät nopeasti, minkä vuoksi niihin ei ehditä aina reagoimaan. Opettajat kertoivat oirehdinnan näkyvän myös levottomuutena ja luokassa vaelteluna. Levottomuuden koettiin haittaavan muiden työrauhaa, mikä aiheutti kiistoja oppilaiden välille. Näiden vastausten pohjalta oppaan sisältö ja menetelmät alkoivat rakentua.
Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena valmistui NEPSY Neuvokas -opas ADHD-oireisen lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen tukemiseen. Oppaan tekemiseen käytettiin apuna opettajien kokemuksia ja toiveita kyselyn vastausten perusteella sekä menetelmäkirjallisuutta ja verkkolähteitä. Valmis opas sisältää opettajien työkaluksi erilaisia menetelmiä, joilla ADHD-oireisten lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitoja voidaan tukea oppimisympäristössä.