Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Leikkaustiimin jäsenten tehtävät ja toiminta leikkaussalissa : thinglink-oppimispeli

Laukkanen, Mari; Partanen, Elina (2024)

 
Avaa tiedosto
Laukkanen_Partanen.pdf (1.647Mt)
Lataukset: 


Laukkanen, Mari
Partanen, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121535994
Tiivistelmä
Millaisissa rooleissa ja tehtävissä sairaanhoitajia työskentelee leikkaussalissa? Miten oppimispelit tukevat oppimista? Näihin kysymyksiin haettiin vastausta tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda mahdollisimman hyvin terveydenhoitoalan opiskelijan oppimista tukeva ja opettajan työvälineeksi soveltuva oppimispeli. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opetusmateriaalia pelin muodossa niin suomeksi kuin englanniksi tukemaan intraoperatiivisen hoitotyön opintoja. Aihe valikoitui halusta kehittää koulutusta ja tukea tulevia kollegoita. Aihe oli ajankohtainen, koska tilaaja on kehittämässä verkkomuotoista opetusta Kirurgisen potilaan hoitotyön kurssille.
Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu leikkaussairaanhoitajien: anestesia-, instrumentoivan- ja valvovan sairaanhoitajan intraoperatiivisen vaiheen työtehtäviin, verkko-opiskeluun sekä oppimispeleihin opetusmenetelmänä. Aineisto hankittiin hyödyntäen eri tietokantoja, etsimällä jo tutkittua tietoa aiheesta. Leikkaussalityössä tärkeintä ovat potilasturvallisuus, aseptiikka sekä tiimityö. Potilasturvallisuutta edistetään leikkaussalityössä monilla eri tavoilla kuten WHO:n luomalla tarkistuslistalla. Aseptiikan kulmakivenä on ehkäistä leikkauksen jälkeisiä komplikaatioita, joka on myös tärkeä osa potilasturvallisuutta. Tätä kaikkea ohjaa tiivis tiimityöskentely ja kommunikointi sekä leikkaussairaanhoitajien tarkka tehtävänjako läpi leikkauksen. Verkko-opiskelu on yleistynyt koronapandemian jälkeen, minkä myötä erilaisia opetusmenetelmiä hyödynnetään enemmän. Oppimispelin tarkoitus on aktivoida ja motivoida opiskelijaa opiskelemaan. Parhaimmillaan oppimispelit ovat mieluinen vaihtoehto perinteiselle opiskelulle.
Opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin Thinglink-oppimispeli leikkaussairaanhoitajien työtehtävistä. Pelissä on monipuolisesti tehtäviä ja videoita. Oppimispelin pelaamisen mielenkiintoa pitää yllä sairaanhoitajaopiskelijan harjoittelujakson ympärille rakennettu tarina. Pelissä opitaan kunkin kolmen leikkaussairaanhoitajan tehtävät, leikkausvaihe kerrallaan. Pelin tehtävät haastavat opiskelijaa opiskelemaan teoriaosuuden. Pelin päätteeksi suoritetaan lopputentti, jolloin harjoittelu myös päättyy. Pelillistämisellä parhaimmassa tapauksessa motivoidaan ja sitoutetaan opiskelijaa opiskelemaan. Tätä oppimispeliä voi pelata yhtenä kokonaisuutena, osissa kurssin ennakkotehtävänä tai tenttiin kerrattaessa sekä yksin tai yhdessä. Oppimispeli on tehty tavalla, joka antaa mahdollisuuden tilaajalle hyödyntää sitä tarpeidensa mukaan, kokonaisuutena tai osissa. Vain mielikuvitus on rajana. Oppimispelit tuottavat mielihyvää, joka syntyy pääosin uuden oppimisesta. Jotta opiskelu pysyisi mielekkäänä, tulee tulevaisuudessakin hyödyntää erilaisia opetusmuotoja opetuksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste