Etablering på den svenska marknaden
Sundsten, Julia (2024)
Sundsten, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121535942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121535942
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii Ruotsin markkinoille laajentumista, keskittyen TK Engineering Oy - yritykseen, joka on erikoistunut CAN-teknologiaan. Yritys suunnittelee konsultointipalveluiden tarjoamista Ruotsissa ja tarvitsee siksi toteutussuunnitelman. Ruotsin markkinat ovat houkuttelevat suomalaisille yrityksille niiden läheisyyden ja vahvan liiketoimintaympäristön vuoksi, mutta haasteita on, jotka edellyttävät sopeutumista paikalliseen yrityskulttuuriin ja kilpailuolosuhteisiin.
Työn tavoitteena oli tunnistaa mahdollisuuksia ja haasteita, joita TK Engineering kohtaa laajentaessaan toimintaansa Ruotsiin, sekä luoda pohja strategiselle markkinointisuunnitelmalle, joka voisi tukea heidän kasvuaan. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin haastattelemalla yrityksen nykyisiä kumppaneita Ruotsin markkinoilla sekä TK Engineeringin henkilökuntaa.
Tulokset osoittavat, että erikoisosaaminen ja viittausperusteiset verkostot ovat keskeisiä menestykselle konsultointialalla. Suosittelumarkkinointi, osallistuminen alakohtaisiin messuihin ja aktiivinen läsnäolo digitaalisilla alustoilla tunnistettiin tehokkaiksi strategioiksi. Lisäksi kulttuurinen ymmärrys ja paikalliset yhteistyökumppanuudet korostettiin tärkeinä markkina-aseman vahvistamisessa.
TK Engineeringin tulee kehittää pitkäaikaisia kumppanuuksia ja vahvistaa erilaistumistaan tarjoamalla ainutlaatuisia ja korkealaatuisia ratkaisuja, jotka on räätälöity Ruotsin markkinoille. Oikealla strategialla ja resursseilla yrityksellä on hyvät edellytykset laajentua menestyksekkäästi ja luoda kestäviä asiakassuhteita Ruotsissa.
Työn tavoitteena oli tunnistaa mahdollisuuksia ja haasteita, joita TK Engineering kohtaa laajentaessaan toimintaansa Ruotsiin, sekä luoda pohja strategiselle markkinointisuunnitelmalle, joka voisi tukea heidän kasvuaan. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin haastattelemalla yrityksen nykyisiä kumppaneita Ruotsin markkinoilla sekä TK Engineeringin henkilökuntaa.
Tulokset osoittavat, että erikoisosaaminen ja viittausperusteiset verkostot ovat keskeisiä menestykselle konsultointialalla. Suosittelumarkkinointi, osallistuminen alakohtaisiin messuihin ja aktiivinen läsnäolo digitaalisilla alustoilla tunnistettiin tehokkaiksi strategioiksi. Lisäksi kulttuurinen ymmärrys ja paikalliset yhteistyökumppanuudet korostettiin tärkeinä markkina-aseman vahvistamisessa.
TK Engineeringin tulee kehittää pitkäaikaisia kumppanuuksia ja vahvistaa erilaistumistaan tarjoamalla ainutlaatuisia ja korkealaatuisia ratkaisuja, jotka on räätälöity Ruotsin markkinoille. Oikealla strategialla ja resursseilla yrityksellä on hyvät edellytykset laajentua menestyksekkäästi ja luoda kestäviä asiakassuhteita Ruotsissa.