Jazztyöpaja! : yhteisöllistä jazzpedagogiikkaa
Seppänen, Tuomas (2024)
Seppänen, Tuomas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636179
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena yhteistyössä Keski-Pohjanmaan konservatorion kanssa. Toimintajakso koostui kahden kuukauden työpajasta, jossa pop/jazz-musiikin perustutkinto-opiskelijoille opetettiin jazzmusiikin yhtyesoittoa, improvisointia ja teoriaa. Jazzmusiikin opettamisen lisäksi pajan tavoitteena oli tukea opiskelijoiden minäpystyvyyden kasvamista muusikkoina.
Opinnäytetyön tavoitteina oli esitellä jazztyöpajan konsepti, kehittää sen opetusmenetelmiä, työtapoja ja materiaaleja sekä tutkia pajan vaikutuksia opiskelijoiden tietoihin, taitoihin ja minäpystyvyyteen muusikkoina. Tavoitteena oli myös tuoda uutta sisältöä jazzpedagogiikan kentälle ja innostaa pedagogisia toimijoita positiivisen ja yhteisöllisen pedagogiikan käyttämiseen jazzmusiikin opetuksessa.
Opinnäytetyön perustana oli fenomenologinen tieteenfilosofia. Aineistoa kerättiin opetuspäiväkirjan, kyselylomakkeiden ja kirjallisten lähteiden keinoin. Tutkimustuloksia analysoitiin fenomenologisella ja kuvailevalla data-analyysillä.
Tutkimustulosten mukaan jazztyöpaja onnistui vaikuttamaan positiivisesti opiskelijoiden tietoihin ja taitoihin jazzmusiikissa sekä heidän minäpystyvyyteensä muusikkoina. Opiskelijoiden koettu tietotaito kasvoi keskimäärin 31 % kyselyiden välillä, positiiviset minäkäsitykset kasvoivat 15 % ja negatiiviset minäkäsitykset vähenivät 10 %. Erityisen positiivinen vaikutus jazztyöpajalla oli esiintymisjännitykseen – opiskelijat kokivat jazztyöpajan jälkeen keskimäärin 44 % vähemmän esiintymisjännitystä kuin ennen pajaa. Opiskelijat itse kokivat myös hyötyneensä pajasta. Toimintajakson aikana ilmeni yllättäviä haasteita opiskelijoiden sitoutumisessa läsnäoloon ja työtehtävien tekemiseen. Interventioksi ehdotettiin joko pajan vaihtamista pakollisesta valinnaiseksi kurssiksi tai tiukempia sääntöjä ja seuraamuksia poissaolojen ja myöhästymisien suhteen.
Jazztyöpaja vaikutti tutkimuksen perusteella kehittymiskykyiseltä konseptilta, jolla on mahdollisuus saada tulevaisuudessa aikaan vielä parempia tuloksia opiskelijoiden oppimisen ja minäpystyvyyden tukemisessa.
Opinnäytetyön tavoitteina oli esitellä jazztyöpajan konsepti, kehittää sen opetusmenetelmiä, työtapoja ja materiaaleja sekä tutkia pajan vaikutuksia opiskelijoiden tietoihin, taitoihin ja minäpystyvyyteen muusikkoina. Tavoitteena oli myös tuoda uutta sisältöä jazzpedagogiikan kentälle ja innostaa pedagogisia toimijoita positiivisen ja yhteisöllisen pedagogiikan käyttämiseen jazzmusiikin opetuksessa.
Opinnäytetyön perustana oli fenomenologinen tieteenfilosofia. Aineistoa kerättiin opetuspäiväkirjan, kyselylomakkeiden ja kirjallisten lähteiden keinoin. Tutkimustuloksia analysoitiin fenomenologisella ja kuvailevalla data-analyysillä.
Tutkimustulosten mukaan jazztyöpaja onnistui vaikuttamaan positiivisesti opiskelijoiden tietoihin ja taitoihin jazzmusiikissa sekä heidän minäpystyvyyteensä muusikkoina. Opiskelijoiden koettu tietotaito kasvoi keskimäärin 31 % kyselyiden välillä, positiiviset minäkäsitykset kasvoivat 15 % ja negatiiviset minäkäsitykset vähenivät 10 %. Erityisen positiivinen vaikutus jazztyöpajalla oli esiintymisjännitykseen – opiskelijat kokivat jazztyöpajan jälkeen keskimäärin 44 % vähemmän esiintymisjännitystä kuin ennen pajaa. Opiskelijat itse kokivat myös hyötyneensä pajasta. Toimintajakson aikana ilmeni yllättäviä haasteita opiskelijoiden sitoutumisessa läsnäoloon ja työtehtävien tekemiseen. Interventioksi ehdotettiin joko pajan vaihtamista pakollisesta valinnaiseksi kurssiksi tai tiukempia sääntöjä ja seuraamuksia poissaolojen ja myöhästymisien suhteen.
Jazztyöpaja vaikutti tutkimuksen perusteella kehittymiskykyiseltä konseptilta, jolla on mahdollisuus saada tulevaisuudessa aikaan vielä parempia tuloksia opiskelijoiden oppimisen ja minäpystyvyyden tukemisessa.