Ett finländskt företags etablering på den svenska marknaden
Snellman, Robin (2024)
Snellman, Robin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636123
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä perustamistapa on sopivin suomalaisille pienille ja keskikokoisille yrityksille, jotka haluavat laajentua Ruotsin markkinoille. Teoreettisessa osassa käsitellään yleisimpiä perustamistapoja, ulkomaanlaajentumisen taustalla olevia syitä sekä mahdollisia haasteita ja riskejä, joita yritykset voivat kohdata kansainvälistyessään.
Empiirinen osa perustuu kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään, jossa haastateltiin kahta avainhenkilöä, jotta saatiin selville yleisimmät perustamistavat sekä riskit ja haasteet, jotka yritysten tulisi ottaa huomioon ulkomaanlaajentumisessa.
Tulokset osoittavat, että Ruotsi, sen maantieteellisen läheisyyden ja kulttuuristen samankaltaisuuksien vuoksi, nähdään usein luonnollisena seuraavana askeleena suomalaisille yrityksille. Vienti todetaan olevan realistisin etabloitumistapa suomalaisille pienille ja keskikokoisille yrityksille, koska vienti on kustannustehokas menetelmä, joka antaa yrityksille mahdollisuuden testata markkinaa ennen suurempia investointeja. Markkinointi ja verkostoituminen nousevat esiin ratkaisevina tekijöinä onnistuneessa etabloitumisessa. Tuloksista käy myös ilmi, että suomalaisilla pienillä ja keskikokoisilla yrityksillä, joilla on vahva asema kotimarkkinoilla, on paremmat edellytykset menestyä Ruotsin markkinoilla.
Tämä tutkimus osoittaa, että huolimatta ulkomaanlaajentumiseen liittyvistä haasteista, Ruotsi tarjoaa hyviä kasvumahdollisuuksia suomalaisille pienille ja keskikokoisille yrityksille, kunhan yritykset ovat valmiita investoimaan aikaa ja resursseja laajentumiseen.
Empiirinen osa perustuu kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään, jossa haastateltiin kahta avainhenkilöä, jotta saatiin selville yleisimmät perustamistavat sekä riskit ja haasteet, jotka yritysten tulisi ottaa huomioon ulkomaanlaajentumisessa.
Tulokset osoittavat, että Ruotsi, sen maantieteellisen läheisyyden ja kulttuuristen samankaltaisuuksien vuoksi, nähdään usein luonnollisena seuraavana askeleena suomalaisille yrityksille. Vienti todetaan olevan realistisin etabloitumistapa suomalaisille pienille ja keskikokoisille yrityksille, koska vienti on kustannustehokas menetelmä, joka antaa yrityksille mahdollisuuden testata markkinaa ennen suurempia investointeja. Markkinointi ja verkostoituminen nousevat esiin ratkaisevina tekijöinä onnistuneessa etabloitumisessa. Tuloksista käy myös ilmi, että suomalaisilla pienillä ja keskikokoisilla yrityksillä, joilla on vahva asema kotimarkkinoilla, on paremmat edellytykset menestyä Ruotsin markkinoilla.
Tämä tutkimus osoittaa, että huolimatta ulkomaanlaajentumiseen liittyvistä haasteista, Ruotsi tarjoaa hyviä kasvumahdollisuuksia suomalaisille pienille ja keskikokoisille yrityksille, kunhan yritykset ovat valmiita investoimaan aikaa ja resursseja laajentumiseen.