Liidien pisteytyksen ja jalostamisen kehittäminen osana kohdeyrityksen markkinoinnin automaatiota
Mattila, Emmi (2024)
Mattila, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636125
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin markkinoinnin automaation kehittämistä suomalaisessa veneilyalan yrityksessä, erityisesti liidien hallinnan näkökulmasta. Tavoitteena oli kartoittaa markkinoinnin automaation nykytilaa ja kehittää ratkaisuja liidien hallinnan kehittämiseksi. Tarve tutkimukselle nousi esiin yrityksen haasteista liidien tunnistamisessa ja priorisoinnissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena tutkimuksellisen kehittämistyön avulla. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Teoriaosuudessa käsiteltiin myyntiputken vaiheet, liidien pisteytyksen hyötyjä sekä markkinoinnin automaation mahdollisuuksia liidien hallinnassa. Aineisto ja tietoperusta yhdessä antoivat kattavan perustan kehitysehdotuksille.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että toimeksiantajan käytössä olevaa markkinoinnin automaatiojärjestelmää HubSpotia ja sen työkaluja ei hyödynnetä kokonaisvaltaisesti. Liidien pisteytyksen käyttöönotto voisi huomattavasti tehostaa myyntiprosessia, nopeuttaa ostopolkua ja auttaa kohdentamaan resurssit potentiaalisimpiin asiakkaisiin. Tulokset korostivat myös markkinoinnin ja myynnin yhteistyön sekä asiakaspersoonien huomioimisen tärkeyttä, jotta markkinointitoimenpiteet tukisivat paremmin liidien jalostamista ja myyntiä.
Opinnäytetyön kehittämisehdotuksissa esitetyt ratkaisut tarjoavat kohdeyritykselle käytännön työkaluja liidien pisteytykseen ja jalostamiseen. Näihin sisältyvät liidien pisteytysmalli, joka helpottaa myyntivalmiiden liidien tunnistamista sekä jalostusprosessin ehdotukset. Nämä toimenpiteet auttavat yritystä hyödyntämään markkinoinnin automaation koko potentiaalin ja tehostamaan myyntiprosessia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena tutkimuksellisen kehittämistyön avulla. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Teoriaosuudessa käsiteltiin myyntiputken vaiheet, liidien pisteytyksen hyötyjä sekä markkinoinnin automaation mahdollisuuksia liidien hallinnassa. Aineisto ja tietoperusta yhdessä antoivat kattavan perustan kehitysehdotuksille.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että toimeksiantajan käytössä olevaa markkinoinnin automaatiojärjestelmää HubSpotia ja sen työkaluja ei hyödynnetä kokonaisvaltaisesti. Liidien pisteytyksen käyttöönotto voisi huomattavasti tehostaa myyntiprosessia, nopeuttaa ostopolkua ja auttaa kohdentamaan resurssit potentiaalisimpiin asiakkaisiin. Tulokset korostivat myös markkinoinnin ja myynnin yhteistyön sekä asiakaspersoonien huomioimisen tärkeyttä, jotta markkinointitoimenpiteet tukisivat paremmin liidien jalostamista ja myyntiä.
Opinnäytetyön kehittämisehdotuksissa esitetyt ratkaisut tarjoavat kohdeyritykselle käytännön työkaluja liidien pisteytykseen ja jalostamiseen. Näihin sisältyvät liidien pisteytysmalli, joka helpottaa myyntivalmiiden liidien tunnistamista sekä jalostusprosessin ehdotukset. Nämä toimenpiteet auttavat yritystä hyödyntämään markkinoinnin automaation koko potentiaalin ja tehostamaan myyntiprosessia.