Somemarkkinoinnin kehittäminen Pirellin kilparenkaiden myynnissä
Koski, Juho (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636212
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella vuonna 2021 käynnistetyn Pirelli Motorsport Suomen sosiaalisen median kautta toteutettua markkinointiviestintää sekä kehittää sitä Pirellin kilparenkaiden myyntiä tukien. Opinnäytetyö käsittelee kotimaan kilparekaiden markkinoita urheilumarkkinoinnin, auto- ja autonrengasalan sekä sosiaalisen median markkinoinnin tietoperustaan pohjaten. Työssä käydään läpi perusteet tilin perustamiselle, lanseerauksen eri vaiheet, tilillä yllä pidetyn markkinointiviestinnän perustelut sekä kehitysehdotukset edellä mainittuihin perustuen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sosiaalisen median julkaisukalenteri sekä julkaisusuunnitelma vuodelle 2024, joka pohjautui kauden varmistettuihin kilpailuihin, joissa Pirellin kilparenkailla kilpailtiin. Julkaisukalenterin ja julkaisusuunnitelman rakentamisessa hyödynnettiin aiheeseen pohjautuvaa tietokirjallisuutta ja tutkimusartikkeleita sekä ajantasaisia ja luotettavia internet-lähteitä. Julkaisukalenteri ja julkaisusuunnitelma suunniteltiin ohjaamaan Pirelli Motorsport Suomen sosiaalisen median julkaisuja.
Julkaisukalenterin ja julkaisusuunnitelman lisäksi tarkasteltiin tähän mennessä ylläpidettyä sosiaalista mediaa ja luotiin tietokirjallisuuden pohjalta kehitysideoita markkinoinnin kehittämiseksi. Erityisesti videopohjaisuus sekä uusiin kanaviin, kuten Tiktokiin, siirtyminen nousivat keskeisiksi kehitysideoiksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sosiaalisen median julkaisukalenteri sekä julkaisusuunnitelma vuodelle 2024, joka pohjautui kauden varmistettuihin kilpailuihin, joissa Pirellin kilparenkailla kilpailtiin. Julkaisukalenterin ja julkaisusuunnitelman rakentamisessa hyödynnettiin aiheeseen pohjautuvaa tietokirjallisuutta ja tutkimusartikkeleita sekä ajantasaisia ja luotettavia internet-lähteitä. Julkaisukalenteri ja julkaisusuunnitelma suunniteltiin ohjaamaan Pirelli Motorsport Suomen sosiaalisen median julkaisuja.
Julkaisukalenterin ja julkaisusuunnitelman lisäksi tarkasteltiin tähän mennessä ylläpidettyä sosiaalista mediaa ja luotiin tietokirjallisuuden pohjalta kehitysideoita markkinoinnin kehittämiseksi. Erityisesti videopohjaisuus sekä uusiin kanaviin, kuten Tiktokiin, siirtyminen nousivat keskeisiksi kehitysideoiksi.