Sairaanhoitajien tunneälytaidot voimavarana 12–16-vuotiaiden nuorten hoitotyössä
Yli-Kokkila, Päivi (2024)
Yli-Kokkila, Päivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636132
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää lasten- ja nuortenosastolla työskentelevien sairaanhoitajien kokemuksia ja käsityksiä omista tunneälytaidoistaan. Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä tietämystä tunneälytaitojen merkityksestä lasten- ja nuorten hoitotyössä sekä tulosten mukaan selvittää lisäkoulutuksen tarve ja sitä kautta kehittää hoitajien tunneälytaitoja. Tunteet ovat läsnä kaikkialla jokapäiväisessä elämässämme ja jokainen tuntee, ilmaisee, hallitsee ja säätelee niitä omalla tavallaan. Hyvien tunneälytaitojen merkityksen hoitotyössä ymmärretään nykyään olevan erittäin tärkeää, niitä voidaan kehittää ja ne voidaan nähdä yhtenä laadukkaan hoitotyön kriteerinä.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, teemahaastattelemalla viittä lasten- ja nuorten osastolla työskentelevää sairaanhoitajaa. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Kehittämistyö tehtiin yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen kanssa.
Kehittämistyön tuloksena saatiin lisätietoa lasten- ja nuorten hoitotyössä työskentelevien sairaanhoitajien tunneälytaidoista ja niiden kehittämisestä. Kehittämistyön tuloksista kävi ilmi, että tutkimuksessa mukana olleilla sairaanhoitajilla on hyvät tunneälytaidot ja he tunnistavat, vastaavat ja tukevat nuorten tunteita hyvin, mutta haastaviakin tilanteita esiintyy. Tunneälytaitojen lisäkoulutuksesta koettiin olevan hyötyä, etenkin sydäntä koskettavissa saattohoidoissa, sulkeutuneiden tai mielenterveysongelmista kärsivien nuorten kanssa. Tunneälytaitokoulutuksen koettiin ylipäätään vahvistavan ja kehittävän omia tunneälytaitoja ja sen hyödyllisyydestä niin sairaanhoitajalle kuin potilaille on olemassa lukuisia tutkimuksia.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, teemahaastattelemalla viittä lasten- ja nuorten osastolla työskentelevää sairaanhoitajaa. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Kehittämistyö tehtiin yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen kanssa.
Kehittämistyön tuloksena saatiin lisätietoa lasten- ja nuorten hoitotyössä työskentelevien sairaanhoitajien tunneälytaidoista ja niiden kehittämisestä. Kehittämistyön tuloksista kävi ilmi, että tutkimuksessa mukana olleilla sairaanhoitajilla on hyvät tunneälytaidot ja he tunnistavat, vastaavat ja tukevat nuorten tunteita hyvin, mutta haastaviakin tilanteita esiintyy. Tunneälytaitojen lisäkoulutuksesta koettiin olevan hyötyä, etenkin sydäntä koskettavissa saattohoidoissa, sulkeutuneiden tai mielenterveysongelmista kärsivien nuorten kanssa. Tunneälytaitokoulutuksen koettiin ylipäätään vahvistavan ja kehittävän omia tunneälytaitoja ja sen hyödyllisyydestä niin sairaanhoitajalle kuin potilaille on olemassa lukuisia tutkimuksia.