Sosiaalisen median markkinoinnin hyödyntäminen urheiluseuran toiminnassa
Jonsson, Jonas (2024)
Jonsson, Jonas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636268
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on ollut jo pidempään merkittävä osa urheiluseurojen markkinointia. Markkinointi ja varsinkin sosiaalisen median markkinointi menee koko ajan eteenpäin ja urheiluseurojen on pystyttävä reagoimaan siihen pysyäkseen kilpailussa mukana. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten urheiluseurat voivat hyödyntää sosiaalista mediaa paremmin markkinoinnissaan. Työssä tarkasteltiin, miten etenkin jalkapalloseurat voivat tehdä mahdollisimman tehokasta sosiaalisen median markkinointia omilla resursseillaan.
Työn teoriassa perehdyttiin aluksi urheilumarkkinoinnin käsitteeseen ja sen jälkeen syvennyttiin sen yleisimpiin menetelmiin ja kehittämismahdollisuuksiin. Opinnäytetyössä suoritettiin myös kohderyhmähaastattelu. Haastateltavat olivat eri ikäisiä urheilua seuraavia henkilöitä, jotka käyttävät sosiaalista mediaa. Haastattelun tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, mitä he arvostavat seuraamiensa urheiluseurojen sosiaalisen median sisällössä sekä missä he puolestaan kokevat olevan parannettavaa.
Haastattelun sekä teoriaosuuden avulla saatiin paljon uusia näkökulmia ja tietoa aiheesta. Haastattelun perusteella urheiluseurat voisivat kuunnella enemmän seuraajiaan ja hyödyntää heidän ehdotuksiaan sosiaalisen median markkinoinnissa. Urheiluseuran on myös erityisen tärkeää selvittää oma kohderyhmänsä, ja mitä sosiaalisen median alustoja he käyttävät. Tällä tavoin on helpompaa kohdentaa mainontaa, sekä panostaa laadukkaaseen sisältöön oikeissa kanavissa.
Työn teoriassa perehdyttiin aluksi urheilumarkkinoinnin käsitteeseen ja sen jälkeen syvennyttiin sen yleisimpiin menetelmiin ja kehittämismahdollisuuksiin. Opinnäytetyössä suoritettiin myös kohderyhmähaastattelu. Haastateltavat olivat eri ikäisiä urheilua seuraavia henkilöitä, jotka käyttävät sosiaalista mediaa. Haastattelun tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, mitä he arvostavat seuraamiensa urheiluseurojen sosiaalisen median sisällössä sekä missä he puolestaan kokevat olevan parannettavaa.
Haastattelun sekä teoriaosuuden avulla saatiin paljon uusia näkökulmia ja tietoa aiheesta. Haastattelun perusteella urheiluseurat voisivat kuunnella enemmän seuraajiaan ja hyödyntää heidän ehdotuksiaan sosiaalisen median markkinoinnissa. Urheiluseuran on myös erityisen tärkeää selvittää oma kohderyhmänsä, ja mitä sosiaalisen median alustoja he käyttävät. Tällä tavoin on helpompaa kohdentaa mainontaa, sekä panostaa laadukkaaseen sisältöön oikeissa kanavissa.