Raskaan kaluston etu- ja takaylitysten tarkastelu sekä käyttäytyminen taitteissa
Matveev, Vitalij (2024)
Matveev, Vitalij
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636214
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten suunnittelijoiden työ AutoCAD-ohjelmassa erosi rakennetusta todellisuudesta WSP Finland Oy:n suunnittelemissa kohteissa. Tämän lisäksi tutkittiin, miten säädösten asettamat kuorma-autojen mittavaatimukset on todellisuudessa toteutettu.
Työn toimeksiantajana toimi WSP Finland Oy. Tämän yrityksen suunnittelijat tekevät AutoCAD-ohjelmalla AutoTURN-lisäosassa taitesuunnittelua ja pituusleikkaustarkasteluja. Mahdollisimman laadukkaan suunnittelun edistämiseksi suunnittelijoiden on ymmärrettävä mitä maastossa tapahtuu todellisuudessa.
Opinnäytetyön yhteydessä haastateltiin raskaan kaluston katsastajia. Tämän lisäksi AutoCAD-ohjelmassa kartoitettiin AutoTURN-lisäosan ominaisuuksia taitesuunnittelun yhteydessä. Kotimaisia ja kansainvälisiä säädöksiä tutkittiin vertailukuvan hahmottamiseksi Suomen ja muiden maiden välillä
Toteutuksen jälkeen ei yleensä järjestetä suunnitteluryhmälle erillistä katselmusta, eikä suunnittelijalla ole oletusarvoisesti kokemusta raskaan kuljettajan työstä. Suunnittelu käyttäen AutoCAD-ohjelmassa olevaa AutoTURN-lisäosaa toteutuu turvallisesti ja kustannustehokkaasti. Tästä huolimatta suunnittelun yhteydessä mietitään lopputulosta, koska ohjelman ajatellaan olevan tarkka ja sen antamien tuloksien perusteella maastoon rakennetaan suunniteltu kokonaisuus. AutoTURN-simulaatiomalleihin jätettiin yleensä reilusti erilaisia suunnitteluvaroja niin pysty- kuin vaakageometrian suhteen. Suunnittelijoiden tiedossa on, että jos ajoneuvo pääsee suunnittelun yhteydessä luiskaa pitkin kolhimatta luiskan tienpintaa eri tasolle, niin todellisuudessa ajoneuvo pääsee vielä helpommin. Tämän lisäksi raskaan liikenteen kuljettajilla on erilaisia säätövaroja, mitkä AutoTURN-lisäosa ei ota ollenkaan huomioon. Opinnäytetyössä käydyissä mittauksissa maaston ja todellisuuden välillä paljastui huomattavia eroja.
Opinnäytetyössä syntyy ymmärrys, että suunnittelu AutoCAD-ohjelman avulla on luotettava, vaikka mitat simulaatiossa ja todellisuudessa vaihtelevat. Suunnittelussa onnistuneessa ajossa todellisuudessa ajoneuvon ajo samassa ympäristössä onnistuu helpommin suunnittelussa tapahtuneen ajoon verrattuna. AutoCAD-ohjelmassa oleva AutoTURN-lisäosa antaa varaa luotettavan luiskageometrian suunnitteluun.
Työn toimeksiantajana toimi WSP Finland Oy. Tämän yrityksen suunnittelijat tekevät AutoCAD-ohjelmalla AutoTURN-lisäosassa taitesuunnittelua ja pituusleikkaustarkasteluja. Mahdollisimman laadukkaan suunnittelun edistämiseksi suunnittelijoiden on ymmärrettävä mitä maastossa tapahtuu todellisuudessa.
Opinnäytetyön yhteydessä haastateltiin raskaan kaluston katsastajia. Tämän lisäksi AutoCAD-ohjelmassa kartoitettiin AutoTURN-lisäosan ominaisuuksia taitesuunnittelun yhteydessä. Kotimaisia ja kansainvälisiä säädöksiä tutkittiin vertailukuvan hahmottamiseksi Suomen ja muiden maiden välillä
Toteutuksen jälkeen ei yleensä järjestetä suunnitteluryhmälle erillistä katselmusta, eikä suunnittelijalla ole oletusarvoisesti kokemusta raskaan kuljettajan työstä. Suunnittelu käyttäen AutoCAD-ohjelmassa olevaa AutoTURN-lisäosaa toteutuu turvallisesti ja kustannustehokkaasti. Tästä huolimatta suunnittelun yhteydessä mietitään lopputulosta, koska ohjelman ajatellaan olevan tarkka ja sen antamien tuloksien perusteella maastoon rakennetaan suunniteltu kokonaisuus. AutoTURN-simulaatiomalleihin jätettiin yleensä reilusti erilaisia suunnitteluvaroja niin pysty- kuin vaakageometrian suhteen. Suunnittelijoiden tiedossa on, että jos ajoneuvo pääsee suunnittelun yhteydessä luiskaa pitkin kolhimatta luiskan tienpintaa eri tasolle, niin todellisuudessa ajoneuvo pääsee vielä helpommin. Tämän lisäksi raskaan liikenteen kuljettajilla on erilaisia säätövaroja, mitkä AutoTURN-lisäosa ei ota ollenkaan huomioon. Opinnäytetyössä käydyissä mittauksissa maaston ja todellisuuden välillä paljastui huomattavia eroja.
Opinnäytetyössä syntyy ymmärrys, että suunnittelu AutoCAD-ohjelman avulla on luotettava, vaikka mitat simulaatiossa ja todellisuudessa vaihtelevat. Suunnittelussa onnistuneessa ajossa todellisuudessa ajoneuvon ajo samassa ympäristössä onnistuu helpommin suunnittelussa tapahtuneen ajoon verrattuna. AutoCAD-ohjelmassa oleva AutoTURN-lisäosa antaa varaa luotettavan luiskageometrian suunnitteluun.